Aanhane Bloemenexport: Honderd keer per jaar langs bij de klant

“Al onze klanten zien we minimaal eenmaal per week en vaak zelfs twee keer in de week,” zeggen Wim en Desirée Aanhane van het gelijknamige bloemenexportbedrijf, dat zo’n 200 bloemenwinkels in zuid-Duitsland en midden-Frankrijk bedient. “Welke accountmanager kan er nu zeggen dat hij zijn klanten honderd keer per jaar bezoekt?”

Acht jaar geleden maakte Aanhane Bloemenexport de strategische keuze om zich volledig toe te leggen op de marketing en sales. Op dat moment reed het 28 mensen tellende bloemenbedrijf naar Duitsland, Oostenrijk, Italië en Frankrijk en deed het de inkoop voor bloemenexporteurs die onder andere ook op de Britse markt actief waren. Totdat de crisis uitbrak en de export naar Engeland instortte.

Duitsland en Frankrijk
“We zijn toen gaan reorganiseren,” kijken Wim en Desirée Aanhane terug. “De inkoop hebben we in handen gelegd van een bedrijf dat daarin is gespecialiseerd, en we hebben onze bloemenlijnen in Oostenrijk en Italië verkocht. We zijn nu met tien man. Met vijf vrachtauto’s rijden we drie lijnen in het zuidwesten van Duitsland (Baden-Württemberg) en twee lijnen in het Loire-gebied in Frankrijk. In Duitsland doen we dat onder de naam Aanhane GmbH, in Frankrijk als LMA Fleurs. Vanuit depots bedienen we vijf dagen per week onze klanten.”

Het familiebedrijf (opgericht in 1981) wordt geleid door drie personen: oprichter Wim Aanhane, die de verkoop in Frankrijk doet, zijn neef Rick Aanhane, die Duitsland doet, en Desirée Aanhane, dochter van Wim, verantwoordelijk voor de marketing, de administratie en de webshop, die in 2015 online ging.

Trein missen
“We zien dat het koopgedrag van met name de jongere klanten verschuift van kopen in de wagen naar bestellen via
internet,” signaleren Wim en Desirée. “Die trein mogen we niet missen, vandaar dat we nu experimenteren met een webshop. In de eerste helft van dit jaar moet de verkoop via dit nieuwe kanaal echt van de grond komen.” Sowieso staan de eigenaren van het bloemenexportbedrijf open voor veranderingen. Wim en Desirée: “De bloemenwereld is volop in beweging. Het aantal bloemenwinkels neemt af als gevolg van internet en de inkoop verschuift van de klok op de veilingtribune naar kopen via de computer in het eigen kantoor. Het traditionele lijnrijden staat hierdoor onder druk. In diverse brancheorganisaties kijken we wat dit voor de branche betekent. Wij zijn ervan overtuigd dat er nog steeds volop kansen zijn om succesvol te blijven. Belangrijk zijn een hoge servicegraad, dagelijks contact met de klant, een kwalitatief sterk assortiment, een goede prijs en moderne verkoopkanalen (webshops, sociale media). Daar maken we ons sterk voor.”

Spoedbestelling
Bij het afscheid vertellen Wim en Desirée hoe service verlenen er in de dagelijkse praktijk uitziet. “Onze verkoop gaat altijd door, ook in de weekenden. Maar toen een paar jaar geleden tijdens een feestdag ons depot gesloten was en een klant gemist had dat we zelf die dag op wintersportvakantie gingen, hebben we op weg naar Oostenrijk de spoedbestelling toch maar even zelf afgeleverd.”

Aanhane Bloemenexport
Bloemenveiling FloraHolland
Laan van Verhof 3, Rijnsburg
T 071 – 402 42 77
E [email protected]
I www.aanhane.com
www.lmafleurs.fr

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *