“Iedereen wil snel geholpen worden, daarom is het belangrijk dat we snel kunnen schakelen,” zegt Gilles Metske van Metico Installatietechniek. Volgens deze filosofie installeert en onderhoudt zijn bedrijf technische, sanitaire en brandwerende installaties. “De klant staat boven alles.”
Metico bestond op 1 juli jongstleden precies een jaar. Maar de ervaring op installatiegebied stamt van een veel langere periode. Lange tijd was eigenaar Gilles Metske een van de partners bij installateur Bemeco, dat vorig jaar failliet ging na moeilijke jaren als gevolg van de economische crisis. Onder de naam Metico (Metske Installatie Company) maakte hij een nieuwe start.
Alles meegemaakt
Metske: “Ik ben in 1983 begonnen in de regio Rotterdam en ik ben sinds 1991 zelfstandig ondernemer, met als werk- gebied grofweg de driehoek Amsterdam-Rotterdam-Utrecht. Met alle facetten van het installatiewerk ben ik sindsdien in aanraking gekomen en ik heb alles meegemaakt. Maar richtinggevend in al die jaren was steeds maar een ding: de klant staat boven alles. En dat is nog steeds zo.”
In het klantenbestand van Metico Installatietechniek zitten onder andere aannemers, een hotelketen en een grote landelijke sportschoolketen met 142 vestigingen voor welke Metico het westelijk deel van het land afdekt. Met name voor deze laatste klant is snelheid een vereiste. Als er een storing is, zijn er korte lijnen, waardoor het probleem binnen de kortste keren is verholpen.
Kantelpunt
Metske: “Snel schakelen is belangrijk, naast een betrouwbare dienstverlening, een gestructureerde manier van werken, een normale prijs en een goede en nette uitstraling. Mede daarom lopen we in herkenbare werkkleding en rijden we in representatieve bestelbussen. En zorgen we dat het werk netjes wordt uitgevoerd, wat betekent dat bijvoorbeeld leidingen netjes worden weggewerkt. Het moet er gelikt uitzien. Mijn medewerkers, met wie ik al jarenlang samenwerk en die veel ervaring hebben, denken er net zo over. We zijn doeners. Op de werkvloer moet je het waarmaken.” Dit alles bij elkaar moet ervoor zorgen dat Metico de komende jaren verder kan groeien, met meer medewerkers en een gevarieerd klantenbestand. “Ik zit nu nog op een kantelpunt,” zegt Metske. “Eigenlijk moet ik vanuit mijn kantoor alles regelen, maar dat is nog lastig omdat het buiten verdiend moet worden. De komende jaren zal dat anders worden. Nu de economie weer aantrekt, neemt de vraag naar installatiewerk toe. Het vertrouwen is er dat de weg omhoog gevonden is.”
Metico Installatietechniek
Lireweg 94
2152 CS Nieuw-Vennep
T 0252 – 687 495
I www.metico.nl
E [email protected]