Interview met maître/sommelier Stan Kerckhoffs: Meesterlijk genieten in Latour

Sinds deze maand mag maître/sommelier Stan Kerckhoffs van Restaurant Latour zich meester- gastheer noemen. Hij is de 41ste meestergastheer in Nederland en de eerste in de Bollenstreek. Naar aanleiding hiervan een interview met de geboren Limburger, die sinds 2003 in het met één Michelinster bekroonde restaurant in Noordwijk werkt.

Hoe word je meestergastheer?
“Meestergastheer is de hoogst haalbare titel die je kunt behalen, toegekend door horecaopleidingsinstituut SVH. Vergelijkbare titels zijn die van wijnmeester en meesterkok. Het traject duurt een half jaar. Nadat je bent voorgedragen, moet je voor een commissie verschijnen aan wie je je persoonlijke filosofie en die van het restaurant toelicht. Na een tussentijds bezoek van een mystery guest laat je in je eigen restaurant bij wijze van proef zien hoe je het gastheerschap in praktijk brengt. Dat is allemaal positief verlopen. Voor mij persoonlijk is dat goed, maar natuurlijk ook voor Latour en Huis ter Duin en voor de gasten en de collega’s. De titel van meestergastheer kun je op allerlei manieren uitdragen.”

Je bent in 2003 in Latour begonnen. Wat waren hoogtepunten in deze periode?
“In 2003 ben ik hier als assistent-maître/sommelier begonnen. Vier jaar later, in 2007, groeide ik door naar de functie van maître/sommelier. Een hoogtepunt was natuurlijk de Michelinster in 2005. En dat we de ster al tien jaar lang hebben weten te behouden, is ook iets om heel trots op te zijn. Verder waren het bezoek van president Obama en de NAVO-top, waarbij het hotel net Fort Knox leek, hoogtepunten. Op die momenten voel je de adrenaline door je lichaam stromen. Ook de terugkomst van de spelers van het Nederlands elftal na de verloren WK-finale in Zuid-Afrika in 2010 en hun ontmoeting met de familie vond ik indrukwekkend. Dat hier bekende mensen over de vloer komen, is uniek.”

Hoe verklaar je het succes van Latour?
“De basis is de keuken, waar Marcel van Lier al vijftien jaar de chef-kok is. Dat zorgt voor continuïteit. Verder is het samenspel tussen de keuken en de bediening erg belangrijk. Dat bij elkaar zorgt voor veel waardering en een positieve feedback van onze gasten.”

Is er de ambitie om een 2e ster te halen?
“Het is makkelijker om een ster te krijgen dan deze te houden. De nadruk ligt daarom op het behouden van de ster, maar de ambitie om een tweede ster te halen, is er altijd. De waardering voor onze ene ster is groot. Dat heb ik liever dan dat je met moeite twee sterren haalt.”

Wat is de kracht van Latour?
“Gasten komen op de Michelinster af en op andere eervolle vermeldingen. Dit kan ook een drempel zijn, maar uit de feedback die we van onze gasten krijgen, blijkt dat dit niet het geval is. Zij geven aan warmte te voelen zodra ze hier binnenkomen. Het grootste compliment dat we kregen, was van een gast die het hier jaren geleden wat stijfjes vond, maar juist op dit punt veel vooruitgang zag bij een later bezoek. De kracht van Latour is de keuken: een culinaire reis om de wereld met een knipoog naar Frankrijk. We zijn een familiebedrijf wat inzet op continuïteit, zo werken veel van onze twaalf medewerkers relatief lang bij ons. Op dit niveau kom je dat maar weinig tegen. Daarnaast is het uitzicht op de zee uniek, in combinatie met een centrale ligging bij de Randstad.

Ontvangen jullie veel zakelijke gasten?
“Op vrijdag en zaterdag ontvangen we veel particuliere gasten, zowel uit het hotel als uit de regio. Verder zijn hier veel nationale en internationale meetings. Het regionale bedrijfsleven zouden we nog wel vaker willen zien. Met name doordeweeks is er ruimte voor het ontvangen van zakelijke gasten.”

Restaurant Latour Grand Hotel Huis ter Duin
Koningin Astrid Boulevard 5 2202 BK Noordwijk
T 071 – 365 12 39
I www.restaurantlatour.nl
E [email protected]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *