‘Waar anderen veelal stoppen, zie ik de uitdaging’

Mark van Ruiten is eigenaar van drie bedrijven. Op het oog drie totaal verschillende bedrijven. Ruiten Fleur is een volledig geautomatiseerde ‘tulpenfabriek’. Eazy Event richt zich op het hogere segment met de organisatie van evenementen. En afgelopen maart lanceerde Mark een nieuw concept: Mijn laatste boodschap; een videoboodschap als nalatenschap. De gemeenschappelijke deler is Mark én zijn drive om kansen te benutten die anderen vaak niet eens zien liggen. Maar het allerbelangrijkste is misschien wel zijn visie dat je verder komt als je iets samen doet. Een idee hebben is één, maar goede mensen om je heen die het samen met je willen en kunnen uitvoeren maken het succes.

Anders denken, anders doen. Dat is kort samengevat de mentaliteit van Mark van Ruiten. Zijn start als jonge ondernemer was niet de makkelijkste. Het bescheiden familiebedrijf Ruiten Fleur had in 2005 geïnvesteerd om groot te groeien. Mark stond klaar om in het bedrijf van zijn vader en oom te stappen als mede-eigenaar. Maar twee dagen voor kerst vlogen het bedrijf en de 25 miljoen bollen in brand. Veel bedrijven gaan failliet na een brand. Ruiten Fleur gelukkig niet, maar het werden zware jaren.

Langetermijnrelaties
In 2012 nam Mark de zaak over en werd hij volledig eigenaar. “Ik had één ding duidelijk voor ogen: ik wilde groeien en beter georganiseerd werken. In de tulpenmarkt gaat het om veel afzetten tegen een lage prijs. De grootste uitdaging ligt in de kosten laag houden”, legt hij uit. “Ik heb een verkoper aangenomen, die puur is gericht op de klant. Voorheen stond ik aan de band met een telefoon in de hand en kon pas ’s avonds mails beantwoorden.”

Verkoper Thijs Böcker: “We zijn veel actiever nieuwe klanten gaan werven. Ik ben alleen maar bezig met klanten en hun wensen. We hebben nu meer klanten en een betere relatie met hen; veel meer gericht op de lange termijn.”

Tulpenfabriek
Naast het intensiveren van de verkoop, was Mark ook heel erg gericht op de interne organisatie. Hoe kun je het beste halen uit machine en mens? “Ik kwam erachter dat men het beste werkt in groepjes van 6 tot 8 mensen. Voorheen stond er om 5 uur een grote groep voor je die je aan het werk moest zetten. Nu werken we in shifts en met vaste groepjes die weten wat ze moeten. Dat geeft veel meer rust en continuïteit. We doen meer, maar het voelt rustiger.” Ruiten Fleur is – zoals Mark het zelf benoemt – door alle aanpassingen een tulpenfabriek geworden; van broeierij tot aan eindproduct, verdeeld over zeven locaties, worden er talloze tulpen verwerkt. In de branche zijn ze een van de modernste bedrijven door alle automatisering.

Exclusieve eyecatcher
Daar waar doordeweeks hard gewerkt wordt, is er in het weekend tijd voor de hobby.  Ook daar zag Mark kansen. “Op mijn 16e was ik de lokale dj. Dit groeide uit naar licht- en geluidverhuurbedrijf Solid Rental. “In het jaar van de brand ben ik daar uitgestapt, het werd te veel. Uiteindelijk ging ik toch weer met een setje voor familie en vrienden aan de slag en dat leidde in 2010 tot Eazy Event.” De evenementenmarkt bleek een vechtmarkt, dus voor Mark een aanleiding om uit te vinden hoe Eazy Event zich kon onderscheiden en zichzelf exclusief kon maken. “ Ik ben een creatief denker. Waar een ander stopt, ligt voor mij de uitdaging. Dus we bouwden onze eigen unieke fonteinbar waarbij de fontein en het water prachtig uitgelicht worden.” Wat klein is begonnen, is met deze exclusieve eyecatcher groot geworden: van het dorpshuis naar exclusieve feesten, waarbij alles van catering tot aan muziek uit handen kan worden genomen.

Laatste boodschap
Dat Mark graag een unieke onderneming neerzet, bewijst hij met zijn derde en nieuwste  onderneming ‘Mijn laatste boodschap’. Hierin voorziet hij samen met zijn compagnon Arjan Bakker door middel van een herinneringsvideo-concept, in een emotionele erfenis. “Als je in je directe familie mensen verliest, word je je bewust van de band die je met hen had en is de behoefte aan een tastbare herinnering groter dan ooit. Wij willen met een videoboodschap mensen helpen om de herinnering en nalatenschap tastbaar te houden”, legt Arjan uit.

Arjan en Mark doen veel onderzoek naar drijfveren wie en waarom een laatste videoboodschap zou willen opnemen om zo hun werkwijze en het product continu te kunnen verbeteren. Arjan: “We onderscheiden grofweg twee groepen: de ene groep vindt het geweldig dat het kan, de andere groep wil nog helemaal niet praten over hun levenseinde. We zitten dan ook in een relatief nieuwe markt. De motivatie om mee te doen verschilt. Iemand zit in zijn laatste levensfase, is erg ziek of juist genezen. Wat ze gemeen hebben, is dat ze hun levenslessen willen overbrengen en een video is daar uitermate geschikt voor. We merken dat het proces van het maken van een videoboodschap, het vertellen van je levensverhaal, veel steun en berusting geeft. Je bent als het ware regisseur van je eigen afscheid”, zegt Arjan. Mark vult aan: “En voor de nabestaanden draagt het bij aan het verwerkingsproces. Het geeft hen richting. Onze manier van interviewen houdt daar rekening mee. Aan de ene kant willen we de herinnering levend houden, maar wel op een manier dat het nabestaanden perspectief biedt en ze verder kunnen.”

Ruiten Fleur
T 071 331 75 75
E [email protected]
www.versetulpen.nl

Eazy Event
T 06 270 976 16
E [email protected]
www.eazyevent.nl

Mijn laatste boodschap
T 06 300 684 57
E [email protected]
www.mijnlaatsteboodschap.nl

Achterweg 27
2376 AX, Nieuwe Wetering

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *