Reklamediensten de Schakel bestaat 50 jaar. Wat begon met een bedrijfje aan huis en de verkoop van abonnementen van onder andere Margriet, is nu overgegaan in een organisatie met 46 medewerkers en 3750 huis-aan-huisbezorgers die op 580.000 adressen bezorgen. Hoewel mensen steeds meer online lezen en zelf op zoek gaan naar aanbiedingen, is de Schakel een regionale speler van formaat . “Eén ding wat folders hebben en internet niet: wij komen overal. Ook daar waar geen computers zijn of waar wetgeving het versturen van e-mailings niet toestaat”, aldus eigenaar Marion Klootwijk.
In 50 jaar tijd is er veel veranderd in reclame- en medialand. Digitalisering heeft voor veel veranderingen gezorgd, ook bij Reklamediensten de Schakel. “50 jaar terug waren er geen computers. Wij bezorgden toen onder andere de abonnementstijdschriften. De bezorger incasseerde geld voor de uitgever bij de mensen thuis. Het was een heel andere tijd. Anno 2015 zijn we een regionale speler van formaat voor huis-aan-huisverspreiding en werken we met geavanceerde software; op maat gemaakt voor ons bedrijf”, vertelt Marion, die in 1997 het bedrijf van haar ouders overnam. Een zaak die inmiddels drie keer zo groot is als het bedrijf dat zij van vader en moeder Klootwijk heeft overgenomen. Inmiddels loopt haar dochter, de derde generatie, ook al haar eerste wijk.
Veranderende markt
De eerste grote verandering voor de Schakel kwam in de jaren negentig. “Uitgeverijen van weekbladen gingen hun eigen bezorging regelen, daardoor zijn we veel werk kwijtgeraakt. Een tegenvaller, maar uiteindelijk groeide de foldermarkt enorm en werd dat heel belangrijk voor ons. Er waren drie landelijke huis-aan-huisverspreiders en met twee van hen deden we zaken. In 2011 staakte de verspreidactiviteiten van een van hen in Nederland. Er viel weer werk weg voor ons. We moesten veranderen en waren genoodzaakt te kijken waar onze toekomst lag. Dat bleek toch weer in de weekbladen te liggen.” Sinds 2012 bezorgt de Schakel de weekbladen, naast die van de BDU, ook voor Wegener en de Telegraaf en per 1 maart komt daar de volledige bezorging voor uitgeverij Verhagen bij.
Marion ziet dat de markt aan het veranderen is. “Er worden minder folders dan vroeger gemaakt en steeds meer huishoudens vragen een ja/nee- of nee/nee-sticker aan. Maar daar staat tegenover dat er ook nog maar twee landelijke verspreiders zijn en meerdere uitgevers, zoals Verhagen, het bezorgen weer uitbesteden.”
Klantbeleving
Naast dat de markt verandert, heeft Marion ook intern slagen gemaakt met de organisatie. “Een coach begeleidt ons al vanaf 2013 door het verandertraject. Deze traint ons in zaken als klantbeleving, waarbij ook de interne klant belangrijk is om zo als organisatie beter en efficiënter te worden. Waar het om gaat is ‘hoe ervaart een ander jou’ en je daar bewust van worden. We hebben hard gewerkt, maar de organisatie staat. We zijn nu echt één team en zien en benutten kansen. We blijven onze blik verbreden. Ons doel is niet sec folders verspreiden. Het gaat erom dat wij met de hoogst mogelijke kwaliteit bedrijven helpen hen onder de aandacht van een breed publiek te brengen en dat kan op vele manieren.”
Reklamediensten de Schakel
Madame Curiestraat 20
2171 TW Sassenheim
T 0252 – 24 14 20
E [email protected]
www.de-schakel.nl
Email- TRANSACTION 1.3408484 BTC. GET >>> https://telegra.ph/Go-to-your-personal-cabinet-08-26?hs=dfeb4db4f10de5716db831cdd946640f&