Twee mannen in een lange stofjas die vanuit een wandvullende houten ladekast schroefjes en andere onderdelen verkopen. Dat was IJzerwarenvakhandel Kruyt in 1890 in Leiden. Tegenwoordig levert Kruyt naast schroeven, vooral technische oplossingen in de breedste zin van het woord. Van het ontzorgen in voorraadbeheer tot het leveren van elektronica om domoticawoningen te realiseren.
IJzerwarenhandel Kruyt bestaat maar liefst 125 jaar. Van sec ijzerwarenhandel kun je niet meer spreken. Het bedrijf is misschien oud, maar wel van deze tijd. Sterker nog: het loopt zelfs enorm voorop als het gaat om digitalisering en elektronische oplossingen.
Grote organisatie
Kruyt is van afhaalbalie in het centrum van Leiden uitgegroeid tot een grote organisatie. “We zijn van oudsher een familiebedrijf. Wat begon in Leiden is uitgegroeid tot een bedrijf met zes vestigingen”, licht commercieel directeur Remco Lammen toe. “Kruyt is vervolgens ook nog weer onderdeel van Polvo BV waartoe acht andere familiebedrijven onder hun eigen naam opereren. In totaal bestaat de groep uit 34 vestigingen. Ieder bedrijf had zijn eigen afdeling logistiek, administratie, ICT en inkoop. Nu is dat allemaal gecentraliseerd in Moerdijk en richten de vestigingen zich puur en alleen op verkoop vanaf hun eigen locatie.” Eind 2015 zullen alle 34 vestigingen dezelfde uitstaling krijgen doordat we één beeldmerk gaan voeren, maar dan wel in combinatie met de eigen namen. Zo blijft Kruyt Kruyt en daardoor herkenbaar voor haar klanten.”
Efficiënt voorraadbeheer
Kwamen vroeger de schroefjes uit lades en had Kruyt vooral een afhaalfunctie voor bouwers en timmerlieden, nu gaat dat steeds vaker geautomatiseerd. “Voor steeds meer klanten voorzien we bijvoorbeeld in een integratie met hun computersystemen”, legt Lammen uit. “Bijvoorbeeld een loodgieter is bij zijn klant aan het werk en pakt materialen uit de bus, zoals een nieuwe toiletbril. Dit zet hij met zijn PDA of tablet direct op de werkbon en wij krijgen melding dat dit onderdeel is gebruikt. Zo krijgt Kruyt dagelijks automatisch een order per vakman. Wat vandaag is gebruikt, wordt morgen aangevuld. Maar bedrijven kunnen bijvoorbeeld ook hun eigen voorraad beheren met mini-scanners die wij leveren, productcodes in hun opslag scannen en zo met één handbeweging hun online winkelwagentje vullen. Wij zorgen voor de levering. ” De ICT-afdeling van Polvo BV zorgt voor deze ict-oplossingen tussen Kruyt en haar klanten. “We kunnen op deze wijze onze klanten ontzorgen bij het realiseren van een efficiënt voorraadbeheer.”
Bedrijfskleding online
Een ander voorbeeld van online winkelen bij Kruyt is het bestellen van bedrijfskleding en persoonlijke beschermingsmiddelen. Lammen: “Sinds kort kunnen we door de overname van Kobam te Dongen bedrukte werkkleding verzorgen. Met een kledingmanagementsysteem, een KMS, kunnen medewerkers van een bedrijf zelf kleding online bestellen. Het bedrijf geeft iedere medewerker bijvoorbeeld 100 punten en daarvan kunnen ze bestellen wat ze nodig hebben. Geen kantoormedewerker meer die alles bestelt en verdeelt. Dit gaat een stuk sneller, met minder faalkosten en duidelijke rapportages voor het management.”
Domotica-oplossingen
Naast dat processen digitaal worden georganiseerd, zijn ook de producten steeds vaker gekoppeld aan digitale oplossingen. “Door verschuivingen in de zorg en de wens om langer thuis te blijven wonen, zijn de producten die wij leveren daarop aangepast. Kwam men voorheen voor een deurkruk en een mechanisch slot, nu zit bijna overal een draadje tussen. Zo verkopen wij systemen, zodat mensen vanuit hun bed de voordeur kunnen openen. Ook hebben we een kastje voor om de nek met een spreekluisterverbinding. Hebben ze een probleem dan is er met één druk op de knop contact met een persoon die je zelf hebt ingesteld. De mensen zelf voelen zich daardoor veiliger, maar het geeft ook een geruststellend gevoel voor de naaste familieleden.”
Geen doorgeefluik meer
Alle ontwikkelingen bij elkaar genomen kan je stellen dat IJzerwarenvakhandel Kruyt in 1890 met name producten verkocht en in 2015 de klanten vooral oplossingen aanreikt. “Hoe eerder Kruyt in het project betrokken raakt, des te beter is de oplossing die wij kunnen aandragen. Er zijn nu meer diensten aan een product gekoppeld. In Moerdijk hebben we bijvoorbeeld onze een eigen keurings- en reparatiedienst voor de jaarlijkse keuring van elektrische arbeidsmiddelen en klimmaterialen. Eenmaal gekeurd, bewaren we het keuringscertificaat online. Als de arbo erom vraagt, kan de klant het certificaat snel terugvinden. Wat ik bedoel”, benadrukt Lammen, “is dat je het gewoonweg niet meer redt als je alleen maar een doorgeefluik bent. Om een goede oplossing te bieden heb je kennis en ondersteuning nodig. We werken hier met vakidioten, die hun sporen hebben verdiend. Daarnaast moet je wakker blijven om aan te blijven haken. De branche is in ontwikkeling; klanten ontwikkelen zich en wij dus ook. Je wilt blijven aansluiten. Wij willen zoveel mogelijk ontzorgen: met goed advies, met ICT-oplossingen voor een efficiënt voorraadbeheer en inkoopproces van de klant, met een totaalassortiment zodat onze klant bij één partij, bij Kruyt, klaar is en door service te bieden.”
Niet kopen maar krijgen
Kruyt snapt dat je alleen maar 125 jaar kan bestaan dankzij loyale klanten die vertrouwen in je hebben. “Vaak zijn jubilea erop gericht dat klanten iets kunnen kopen. Daar voelden wij niets voor. Nee, wij hebben onze klanten juist cadeaus gegeven. Per vestiging kregen de klanten elke dag weer een ander geschenk: van een broodtrommel tot aan speciaal Kruyt-bier en van een lunch tot vrijdagmiddagborrel. Natuurlijk waren er gebakjes voor de klanten en zelfs de factuur was een feestje: een lot om kans te maken op bijvoorbeeld Ferrari rijden of een dagje sauna. We vonden dat we dit zo moesten doen. Als dank voor hun waardering richting ons. We zijn namelijk ontzettend trots op onze vaste klantenkring”, besluit Remco Lammen.
IJzerwarenvakhandel Kruyt
Postbus 390
2300 AJ Leiden
T 071 – 5899203
E [email protected]
www.kruytbv.nl