Yenlo: “Wij verbinden alles en iedereen met elkaar”

Nederlandse overheidsinstellingen als gemeenten, provincies, waterschappen en de landelijke overheid zijn hard op weg om nieuwe en innovatieve ontwikkelingen in de IT toe te passen in de praktijk. De onderlinge uitwisseling van informatie gaat nu razendsnel en overheidsinstellingen kunnen real-time beschikken over de meest actuele informatie over bijvoorbeeld gebouwen, inwoneraantallen en kentekengegevens, maar ook persoonlijke gegevens over inwoners.

Op deze manier kunnen onder andere aanvragen voor vergunningen, kentekens en VOG-verklaringen veel sneller afgehandeld worden. Denk hierbij ook aan de dienst MijnOverheid.nl, ook wel bekend als de Berichtenbox, waar consumenten digitale berichten van de overheid ontvangen, zoals bijvoorbeeld een uitnodiging voor belastingaangifte of de ontvangst van pensioenoverzichten.

Connected business

Voorheen deelden overheidsinstellingen gegevens die decentraal waren opgeslagen, via de telefoon en de interne post met elkaar, maar dat was inefficiënt. De overheid heeft zich als doel gesteld om alle overheidsinstellingen met elkaar te verbinden en om te vormen tot een, zoals dat heet, connected business.

In 2007 heeft Logius (een dienst van het ministerie van Binnenlandse Zaken) in opdracht van de Nederlandse overheid de zogeheten Digikoppeling-standaard ontwikkeld. Hierdoor kunnen overheidsinstellingen op een veilige, snelle, betrouwbare maar zeker ook kostenbesparende manier gegevens onderling uitwisselen. Yenlo heeft specifiek voor overheidsinstellingen een cloud-dienst ontwikkeld conform de Digikoppeling-standaard, waarmee informatie gekoppeld kan worden en men enkel betaalt voor het daadwerkelijke gebruik van de dienst, de Managed Digikoppeling Cloud (MDC).

Iedereen en alles verbinden

Deze IT-dienst is niet alleen bestemd voor de overheid, maar juist ook voor ondernemingen. Hier is behoefte aan omdat alles en iedereen tegenwoordig via internettechnologie en IT-platforms met elkaar zijn verbonden; niet alleen verschillende databases maar ook bijvoorbeeld de verwarmingsthermostaat thuis, auto’s, smartphones, iPad’s en productiebanden in fabrieken.

Zo is de auto-industrie (Tesla, BMW, Renault, Mercedes) bijvoorbeeld op zoek naar mogelijkheden om de digitale agenda, het navigatiesysteem en de auto met elkaar te verbinden, zodat je altijd op tijd bij een klant bent. Ruben van der Zwan: “Wij van Yenlo helpen hierbij en zorgen voor  IT-platforms, regisseren informatiestromen en bedrijfsprocessen en verbinden alles en iedereen met elkaar, zodat mensen met elkaar en met de buitenwereld kunnen communiceren. Voor bedrijven en organisaties zijn wij de haarlemmerolie.”

Veranderde consumentenwensen

De wereld verandert sneller dan ooit, met IT als aanjager. De veranderingen zijn het gevolg van veranderde wensen van consumenten, die dankzij internet eenvoudig over  landsgrenzen heen stappen. Klanten willen steeds sneller geholpen worden en het moet zo voordelig mogelijk. Via internet kunnen zij snel en efficiënt prijzen vergelijken – wereldwijd – en dat dwingt producenten tot efficiency en kostenbewustzijn.

Bovendien ontstaan dankzij internet nieuwe diensten en bedrijven. Een voorbeeld: de taxidienst Uber. Met behulp van een app kunnen mensen zelf goedkoop een taxirit aanbieden of afnemen, iets wat ten koste gaat van de traditionele taxibranche.

Wereldwijde concurrentie

“Het gaat hier niet om een eendagsvlieg, maar om een wereldwijde ontwikkeling die niet meer stopt,” zegt Ruben. “Iedereen moet mee, ook bedrijven in het MKB-segment. Wat verwacht de consument van je bedrijf, welke dienstverlening kun je optimaliseren, maar ook: welke nieuwe diensten zou je kunnen aanbieden. De consument wordt geen strobreed in de weg gelegd en kan inkopen doen over de hele wereld. Daarmee is de concurrentie niet meer lokaal en nationaal maar wereldwijd.”

Een voorbeeld is de toetreding van Amazon op de Nederlandse markt, vervolgt Ruben. “De Nederlandse consument kon sowieso al inkopen doen via dit e-commercebedrijf, maar nu gaat Amazon ook Nederlandse producten aanbieden tegen concurrerende prijzen en dat zal het verschil gaan maken. En dat betekent: nadenken over de essentie van je bedrijf en buiten de geijkte patronen denken. Wat doe je, wat is je bestaansrecht en waarmee verdien je je geld? De concurrent doet het ook. Je moet dus vernieuwen. En dat kan niet zonder te investeren in IT.”

Yenlo in het kort

Yenlo is een wereldwijd opererende ICT-organisatie, actief in uiteenopende sectoren, van overheid tot gezondheidszorg en van de energiesector tot uitgeverijen. Het bedrijf werd in 2007 opgericht en telt zestig medewerkers. Het hoofdkantoor is gevestigd in een kantoorvilla in Hazerswoude-Rijndijk. Yenlo heeft ook kantoren in België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Vanaf 2016 is Yenlo ook in Spanje gevestigd. Yenlo is een sterk groeiende organisatie. Jaarlijks nemen de omzet en het personeelsbestand toe met 25 procent. Integriteit, ondernemerschap en creativiteit worden met hoofdletters geschreven.

Yenlo heeft een Strategische Alliantie met WSO2 (open source-integratieplatform) en partnerships met bedrijven als Amazon, Oracle en SUSE. Yenlo bestaat uit de volgende onderdelen:

Yenlo Consultancy Services
Yenlo Managed Services
Yenlo Private Cloud Hosting Services
Yenlo Training Services
Yenlo Software Licensing Services
Yenlo Labs

Yenlo

Rijndijk 137
2394 AG Hazerswoude-Rijndijk
T: 071 – 82 000 82
I: www.yenlo.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *