De eerste stap om het stadshart van Alphen aan den Rijn te herontwikkelen, is gezet met de sloop van de gebouwen aan de Lage Zijde in het centrum van Alphen aan den Rijn. Vlasman Betonbewerkings- en Slooptechnieken b.v. rondt de sloopwerkzaamheden rondom het Thorbecke- plein medio januari af.
Als één van de grotere sloopbedrijven in Nederland is Vlasman b.v. het nodige gewend. Het sloopbedrijf was in het verleden bijvoorbeeld betrokken bij de sloop van de Botlekbrug op de A15 en de afbraak van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij in Den Haag. Ook in Duitsland (sloop van hoogovens) en in het Midden-Oosten (grote silo’s) had Vlasman miljoenenprojecten, die meer dan een jaar duurden.
Groot project, klein dorp
Daarmee vergeleken is de sloop van de gebouwen aan het Thorbeckeplein in het centrum van Alphen aan den Rijn een klein project. Of zoals Richard Vlasman, eigenaar van het gelijknamige sloopbedrijf, het verwoordt: “Een groot project in een klein dorp.” Lachend: “Istanbul: dat is pas een stad.” Toch is Vlasman blij met de opdracht. “Hoewel ik niet zoveel heb met Alphen aan den Rijn, ben ik toch blij dat we dit project in de eigen gemeente konden binnenhalen. Dat heeft met emotie te maken. Het is gelukt dankzij een scherpe prijs en een goed plan van aanpak.”
Begin oktober begon Vlasman b.v. met de gecontroleerde afbraak van de gebouwen en de afvoer van de overgebleven materialen en het puin, die voor 95 procent recyclebaar zijn. Medio januari is het werk gedaan en kan de langverwachte bouw van nieuwe woningen, winkels en horeca beginnen. De werkzaamheden trokken veel ‘slooptoeristen’. Dagelijks stonden tientallen Alphenaren achter de hekken naar de sloop te kijken.
“Je moet anders zijn om beter te zijn.” Deze Cruijffiaanse zegswijze hanteert eigenaar Richard Vlasman om aan te geven waar zijn sloopbedrijf (een landelijke speler met 80 mensen en 80 voertuigen) voor staat: specialiseren en vernieuwen.
Slopen, asbestsanering, koppensnellen en boren en zagen van beton. Dat zijn de werkzaamheden waarvoor Vlasman b.v. kan worden ingehuurd. “We zijn specialist in deze activiteiten,” zegt eigenaar Richard Vlasman. “Een paar jaar geleden zijn we teruggegaan naar onze basis dienstverlening.” Dit werd ingegeven door het feit dat de omzet was teruggelopen, zoals overal elders in de bouw. Het personeelsbestand ging noodgedwongen terug van honderd naar inmiddels tachtig medewerkers.
Andere wereld
Vlasman: “De bomen groeiden tot in de hemel, maar inmiddels is er een nieuwe werkelijkheid ontstaan. Ook wij hebben het moeilijk gehad, maar inmiddels nemen we weer mensen aan. Dat is gelukt door mee te veranderen. De wereld is niet meer zoals vroeger, waarin het draaide om eigen vastgoed en eigen materieel. Belangrijk is dat je je specialiseert, dat je je afspraken nakomt en netheid uitstraalt, dat je kostenbewust bent en dat je anders bent dan anderen.”
Voor Vlasman b.v. betekent dat ‘risicodragend participeren’ in projecten, samen met bijvoorbeeld bouwbedrijven. “We willen vroeg in een project instappen, in dialoog met andere betrokkenen,” zegt Richard Vlasman, die zijn bedrijf in 1997 oprichtte nadat hij als bedrijfsleider de activiteiten kon overnemen van zijn toenmalige werkgever BFI. “Opeens was ik baas van alles, ook van de paperclips en de wc-rollen. Ik was gepokt en gemazeld in het vak en kreeg nu een stoomcursus ondernemen. Soms rolden de tranen over mijn wangen. Maar door schade en schande ben ik wijs geworden. Elke dag opnieuw moet je vol aan de bak en jezelf weer bewijzen. Je mag niet verslappen.”
Innovatie
Belangrijk voor Vlasman is innovatie. “We investeren in ICT en zijn aanwezig op de sociale media. Tien jaar geleden waren we één van de eersten die filmpjes op YouTube plaatsten. We staan open voor nieuwe technieken. We zijn een soort Willy Wortels.” Bestaande machines voor koppensnellen, frezen en boren werden door Vlasman b.v. verder ontwikkeld en verbeterd. Nieuw bij het bedrijf zijn sloopmachines die op accu’s draaien. Volgend jaar gaan er zonnepanelen op het dak. En Vlasman sloopt op een duurzame manier: 95 procent van het sloopmateriaal is recyclebaar.
“Zo onderscheiden we ons,” besluit Richard Vlasman. “Op allerlei terreinen kun je vernieuwen. Zo zijn we nu bijvoorbeeld medeaandeelhouder van een uitzendbureau in Rotterdam (Uitzendbureau Mensen BV) dat langdurig werklozen opleidt en personeel levert aan sloop- en asbestbedrijven. Daar halen wij onze mensen vandaan. We willen menselijk ondernemen. Want ook dat draagt bij aan het succes van je onderneming.”
Vlasman Betonbewerkings- en Slooptechnieken b.v.
Steekterweg 27
2407 BD Alphen aan den Rijn
T: 0172 – 49 57 70
I: www.vlasman.nl
E: [email protected]
Notification; Withdrawing NoUF35. CONTINUE >> https://telegra.ph/Bitcoin-Transfer-12-04?hs=90625766b5d3d22883a7b256c192edf2&