Dit najaar introduceert Van der Zwet Accountants en Adviseurs twee nieuwe diensten waarmee de ondernemer weer wat verder wordt ontzorgd. Accountant Eric Stroombergen en bedrijfseconoom Michael van den Berg vertellen over het waarom. “Zodat we de ondernemer in de volle breedte van zijn werk kunnen ondersteunen.”
De trend in de accountantswereld is dat steeds meer werkzaamheden worden geautomatiseerd (net zoals overigens in veel andere branches). Dit heeft geleid tot online boekhoudpakketten, het scannen en automatisch inboeken van facturen, het automatisch inlezen van bankafschriften en het maandelijks rapporteren van specifieke managementinformatie. Van daaruit is het een kleine stap om de gegevens in de jaar- rekening te zetten en de belastingaangifte te verzorgen. Ook het vergelijken van de financiële resultaten met wat gebruikelijk is in de branche wordt steeds eenvoudiger.
Missende schakel“We zijn al een heel eind op weg met de digitalisering,” zegt Eric Stroombergen. “Maar we misten nog een stukje, namelijk de nog niet betaalde en/of niet geaccordeerde inkoopfacturen die nog bij de ondernemer liggen. Zeker bij forse rekeningen kunnen deze bedragen behoorlijk oplopen en dat beïnvloedt de tussentijdse cijfers. Vandaar dat we een nieuwe dienst hebben ontwikkeld waarbij bedrijven ervoor kunnen kiezen hun facturen (zowel op papier als digitaal) naar ons te laten sturen. Deze zetten wij vervolgens in een beveiligde persoonlijke omgeving waar men op de dag van ontvangst de factuur direct kan inzien.”
Groot voordeel van de nieuwe dienst is: de accountant heeft een beter overzicht van de financiële situatie van de klant. Daarnaast biedt het de ondernemer veel gemak. Hij hoeft de rekening alleen nog maar te accorderen dan wel klaar te zetten voor een bepaalde datum. Dit kan eenvoudig met een app op de tablet of gewoon op de computer. Eric: “Op deze manier nemen we echt de hele boekhouding uit handen, maar behoudt de ondernemer wel de controle over het proces. Hiernaast kunnen we hem van actuele managementinformatie voorzien. Met name voor bedrijven tot vijftig medewerkers werkt dit goed, omdat deze te klein zijn voor een eigen boekhoudafdeling die voor adequate managementinformatie zou moeten zorgen.”
Bedrijfseconoom
Naast de digitalisering is er nog een trend: die van het toenemende belang van ondersteuning bij de bedrijfsvoering, onder andere op bedrijfseconomisch gebied. Tastbaar bewijs hiervoor bij Van der Zwet is het aantrekken van bedrijfseconoom Michael van den Berg, die in april van dit jaar in dienst trad. Zijn voornaamste taak: het ontwikkelen en maken van analyses voor bedrijven. De ondernemer krijgt hierdoor meer hulp bij en inzicht in zijn bedrijfsvoering.
“Zo kunnen we ondernemers in de volle breedte van hun werk helpen,” zegt Eric, die de afgelopen twee jaar een aanvullende opleiding bedrijfskunde heeft gevolgd. “We zijn altijd al een kantoor geweest dat meedenkt met zijn klanten. Ons standpunt is dan ook: ondernemen doe je samen. We kijken samen met de ondernemer verder dan het verhogen van de omzet en het verlagen van de kosten. Wij kijken naar de specifieke situatie van de klant en ondersteunen over de gehele breedte van zijn onderneming. Uiteraard gebeurt dat rondom de jaarcijfers, maar ook tussentijds hebben we contact over hoe de zaken lopen. Dat ontwikkelen we steeds verder door, zodat de ondernemer altijd bij ons terecht kan wanneer het nodig is.”
Quick scan
Hiernaast biedt Van der Zwet een gratis Quick scan (snelle test) aan op internet: ondernemers vullen een vragenlijst in van een paar minuten en er rolt automatisch een analyse uit van de situatie waarin een bedrijf zich bevindt. Van der Zwet biedt deze dienstverlening al langer aan in de vorm van de Business Life Cycle, maar enkel in persoonlijke gesprekken. Dit wordt nu uitgebreid met een interactieve tool die elke bezoeker van de website vrijblijvend kan invullen. Wil hij daarna meer weten, dan kan hij zijn e-mailadres achterlaten, waarna een adviseur van Van der Zwet contact opneemt.
“Met dit soort diensten lopen we voorop en zijn we uniek,” vult Michael van den Berg aan. “We hebben het bij andere accountantskantoren nog niet gezien. Het blijkt ook uit het feit dat er geen standaard software voor op de markt is. Het voordeel voor de ondernemer is dat we hem sneller en beter kunnen ondersteunen in zijn bedrijfsvoering. Bovendien zijn we praktisch zijn controller buiten de deur.”
Eén druk op de knop
De trend is dat alles sneller gaat, vat Eric samen. “Dat geldt dus ook voor onze ondersteuning. Daarom zijn we vorig jaar ook begonnen met een periodieke rapportage voor ondernemers. Regelmatig hebben we actuele informatie over de resultaten, de cashflow en eventuele prognoses. Wanneer het nodig is beschik je met één druk op de knop over de benodigde managementinformatie. Doordat dit geautomatiseerd gebeurt, hoeft het niet veel te kosten. Bovendien komt er zo meer tijd vrij voor persoonlijke advisering. Inmiddels besteden we onze tijd voornamelijk aan advies en verschuift het opmaken van jaarrekeningen en belastingaangiftes steeds meer naar de achtergrond.
Nieuwe diensten
Dit najaar introduceert Van der Zwet Accountants en Adviseurs twee nieuwe diensten:
Een dienst waarbij ondernemers de facturen van hun leveranciers rechtstreeks naar Van der Zwet laten sturen (zowel via post als digitaal). Het doel is tweeledig: sneller en beter inzicht in de financiële situatie van het bedrijf, waarmee de ondernemer wordt ontlast op administratief gebied.
De tweede nieuwe dienst betreft een kort onderzoek via internet (Quick scan) waarmee ondernemers in slechts enkele minuten tijd een overzicht krijgen van de situatie van hun bedrijf op het gebied van onder andere de financiën, de marketing en de interne organisatie. Ook geeft de scan aan in welke fase van de ontwikkeling een bedrijf zich bevindt (de Business Life Cycle). De Quick scan, die gratis is, kan door Van der Zwet worden aangevuld met een analyse van de jaarcijfers. Binnen een dag heeft de ondernemer zijn complete financiële analyse in huis, inclusief sterke en zwakke punten.
Van der Zwet Accountants en Adviseurs
Heerestaete
Heereweg 21
2161 AC Lisse
T 0252 – 436 000
I www.vanderzwetaccountants.nl
E [email protected]