Column Jean-Pierre Schreurs: Fashion adrenaline na de lunch

Het online kanaal blijft groeien. Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor kochten in het eerste kwartaal van 2014 meer dan 10 miljoen Nederlanders iets online. Een interessante vraag is wanneer we dat doen? Klarna deed onderzoek naar online shoppen naar fashion. Je zou zeggen ’s avonds want dan zijn de meesten van ons niet aan het werk nietwaar? En inderdaad is het tijdstip 22u00 een populair tijdstip. Maar onderzoek van Klarna leert ons dat het meest populaire tijdstip 13u00 is. Dus tijdens het werk shoppen we het meest naar mode.

Nou, wat als we kijken naar werkdagen versus weekend? Dan zullen we toch zeker het meest vaak tijdens het weekend shoppen naar mode? In het weekend vindt 23% van de online fashion aankopen plaats…77% vindt tijdens werkdagen plaats. Tsja, de vraag is of werkgevers blij zijn met deze cijfers.

Who is to blaim? Zo als we in goed Nederlands zeggen. Dat zullen vast de jongeren zijn. Maar het blijkt vooral de leeftijdscategorie 45-55 jaar te zijn, gevolgd door 35-45 jaar en daarna pas 18-26 jaar. Wie geeft dan het meeste uit? Dat moeten toch de vrouwen zijn. En inderdaad, een vrouw geeft gemiddeld 102 Euro uit, een man 79 Euro. Een significant verschil zoals we in onderzoeksland zeggen.

Dus benieuwd wat werkend Nederland zo net na de lunchpauze doet? Nu weten we het. En al dat online shoppen naar mode geeft vast zoveel adrenaline dat het de arbeidsproductiviteit ten goede komt. Maar dat is, zover ik weet, niet onderzocht.

Jean-Pierre Schreurs, eigenaar van adviesbureau SONDZ / www.sondz.nl

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *