De WK-voetbalpool van Rijnstreek Business is gewonnen door Peter Berg van het filmbedrijf Berg Visuals. Wat is zijn geheim? En wat doet Peter in het dagelijks leven? Een interview. “Eén beeld zegt meer dan duizend woorden.”
Hoe win je een voetbalpool?
“Puur op intuïtie. Toen Nederland in de halve finale stond, voorspelde ik een nederlaag. Dan valt het altijd mee. Bij winst ben je blij en als Oranje niet doorgaat, zoals tegen Argentinië, win je toch een beetje. In 1978, toen Nederland in de WK-finale stond (ook tegen Argentinië) heb ik die strategie ook al eens toegepast. Toen won ik ook.”
Wat doe je voor werk?
“Ik help ondernemers met het verbeteren van hun communicatie met behulp van korte filmpjes op internetsites, Facebook, Twitter, LinkedIn en YouTube. Filmpjes worden ook steeds vaker gebruikt in één-op-één presentaties op bijvoorbeeld een iPad. Eén beeld zegt meer dan duizend woorden. Een film van twee minuten met duizenden beelden is dus te vergelijken met een tekst van 3 miljoen woorden.”
Wat maak je zoal?
“Ik maak promotiefilmpjes, videotestimonials (met korte reacties van bijvoorbeeld klanten), videopitches (korte bedrijfspresentaties) en complete bedrijfsfilms. Nieuwe producten of diensten in een bedrijf lenen zich uitstekend voor het maken van een filmpje. Een film van maximaal twee minuten wordt het best bekeken, daarna is de aandacht weg. Het moet dus kort en krachtig.”
Wat heeft een ondernemer aan een film?
“Je moet jezelf laten zien. Dat levert gespreksstof op. Voor een bedrijf dat circus-events organiseert, maakte ik een promotiefilmpje. Na één dag kwam er al een klant, waardoor het bedrijf zijn investering meteen tienvoudig terugverdiende. Dat is natuurlijk een heel tastbaar resultaat. Uit een onderzoek van TNS NIPO blijkt dat veel websites verouderd zijn.
Er vindt nu een inhaalslag plaats. Een filmpje helpt hierbij, ook al omdat websites met film beter scoren in de Google-ranking. ”
Waarom moeten ze jou inhuren?
“Vanwege de persoonlijke aandacht. Van tevoren ga ik rond de tafel om na te gaan wat het doel en de doelgroep zijn. Daarna maak ik een filmplan dat ik van tevoren afstem. Ik spreek een vaste prijs af, zodat ondernemers weten waar ze aan toe zijn. Bovendien probeer ik altijd meer te leveren dan mensen verwachten. Zo help ik bijvoorbeeld met het plaatsen van de filmpjes op YouTube. Ook adviseer ik een ondernemer hoe hij een zo groot mogelijk bereik krijgt.”
Tot slot: wat kost een film maken?
“Er is veel onwetendheid over de kosten. Mensen denken dat het in de duizenden euro’s loopt. Ik bied een schappelijke prijs. Voor 100 euro heb je al een videotestimonial, videopitches zijn er vanaf 295 euro en een bedrijfsfilm kost gemiddeld 1500 euro. Dit kan omdat ik alles zelf doe. Ik ben camerajournalist en heb dus geen mensen nodig voor het licht, het geluid, de opname en de montage. Voordeel is ook dat je mensen niet stoort in hun werk. Ik doe mijn werk bijna onzichtbaar.”
Berg Visuals
Heemskerklaan 20
2181 XR Hillegom
T 06-55 95 65 97
I www.bergvisuals.nl
E [email protected]