Hij noemt zichzelf een ‘vitale ondernemer van 60-plus’, een ‘duizendpoot’. Hij is sinds 1 januari directeur van Zorggroep Katwijk, bekleedt diverse bestuursfuncties en werkt als organisatieadviseur. Een interview met Philip de Roos over ondernemen, de zorg en het ondernemersklimaat in de gemeente Katwijk. “Ik houd van out-of-the-box-denken.”
Philip de Roos heeft een eigen organisatie- adviesbureau, Pédèr Advies, en is eigenaar van Solide-Invest, specialist in beleggingen, beide gevestigd in Rijnsburg. “Mijn specialiteit is verandermanagement,” zegt hij. “Ik adviseer organisaties in verandering over hun structuur en de implementatie van veranderingen. Ook het coachen van sales- en marketingmanagers en directieleden is iets wat ik regelmatig doe. Het liefst committeer ik me voor langere tijd aan een organisatie. Dan lever je echt toegevoegde waarde en kun je de processen in bedrijven verfijnen. Ik ben geen jobhopper.”
Joop van den Ende
Innovatie loopt als een rode draad door de activiteiten van Philip de Roos heen. Dat was al zo in de jaren tachtig van de vorige eeuw toen hij in dienst was van General Electric, waar hij als projectleider verantwoordelijk was voor de invoering van barcodestickers op producten in winkels. Ook was hij er internationaal marketingmanager en salesmanager.
Philip: “Vanwege achterlopende omzetcijfers zocht het bedrijf op een bepaald moment dringend naar een briljant idee dat 2 miljoen moest opleveren. Ik wierp me op als bedenker ervan, bedacht een loterijconcept met fondsenwerving voor goede doelen op tv en zat een week later bij Joop van den Ende. Het spel Kanskaart kwam in een tv-show met Sandra Reemer. Wij maakten de loterijtickets die via Albert Heijn en Shell werden gedistribueerd. Daarna hebben we ook gewerkt voor de Honeymoonquiz van Ron Brandsteder. En we hebben aan de wieg gestaan van de lotenproductie voor de Postcodeloterij. Ik houd van out-of-the-box-denken, liefst op een zo breed mogelijk terrein.”
Geldautomaten
Zijn opgedane kennis en ervaring bracht hij in de jaren negentig in bij een automatiseringsbedrijf in Amsterdam, dat onder andere software voor geldautomaten en chipknipautomaten ontwikkelde. “We deden vooraanstaande projecten, bijvoorbeeld de ontwikkeling van software voor betalen via internet. Het bedrijf groeide snel, van 20 man tot 500 man. Op een gegeven moment was ik directeur met 150 mensen onder me. In 1996 werden we overgenomen door IBM. Na drie jaar vond ik de organisatie te politiek en te omvangrijk geworden. De slagkracht werd minder en ik was alleen nog maar met cijfers bezig in plaats van met klanten.”
Na een kort uitstapje bij een bedrijf dat ter ziele ging, richtte Philip de Roos in 2001 zijn eigen organisatieadviesbureau op: Pédèr Advies. “Ik wist wat ik wilde en kon en nam mijn lot in eigen handen. Ik wilde weer met de klant bezig zijn.” De Roos nam zitting in de gemeenteraad van Rijnsburg voor de VVD, tot aan de fusie van Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg in 2005. Daarnaast werd hij secretaris van de stichting Nieuw Zuid (kleedkamers Quick Boys), bestuurslid van een vereniging van eigenaren en voorzitter van een vastgoedfonds. Ook begeleidt hij vastgoed- projecten. In de overige uren ontwerpt hij websites en apps – vorig jaar bijvoorbeeld adviseerde hij bij de ontwikkeling en opzet van de Bollenstreek-app in opdracht van de Rabobank – naast zijn eigenlijke werk: organisatieadvies.
Zorgketen
In 2005 kwam er iets heel nieuws voorbij: het opzetten van een kwalitatief goede zorgketen in de Zaanstreek in Noord-Holland, een gebied van 300.000 inwoners en negen gemeenten. Het ging om een proef van het ministerie van VWS en ziektekostenverzekeraars met 130 huisartsen, 27 diëtisten en drie ziekenhuizen, waarvoor van alles moest worden geregeld: serviceovereenkomsten, btw-verrekening, maken van plannen en opstellen van statuten en organisatieplaatjes, maar ook het maken van zorgprogramma’s voor onder andere patiënten met suikerziekte (diabetes) en longproblemen (COPD). De Roos werd operationeel manager van deze zorggroep en later voorzitter van de raad van bestuur.Sinds vorig jaar doet hij iets soort-gelijks bij Zorggroep Katwijk, aanvankelijk als adviseur en sinds 1 januari 2014 als directeur. Huisartsen, diëtisten, apothekers en fysiotherapeuten in Katwijk hebben zich verenigd in een organisatie die zich richt op het leveren van zorg aan onder andere ouderen en chronisch zieken, zoals mensen met hartklachten, longziekten en diabetes. Door samen te werken en goed afgestemde zorg door al deze zorgprofessionals in combinatie met preventie, worden complicaties zoveel mogelijk vermeden, onnodig hoge zorgkosten voorkomen en verbetert de kwaliteit van leven.
Nooit opgeven
Nadat De Roos in 2001 zijn eigen bedrijf was gestart, breidde hij zijn netwerk uit in Rijnsburg en omstreken. Hij werd lid van de plaatselijke ondernemersvereniging van het bloemendorp (nu de Katwijkse Ondernemersvereniging) en leerde het lokale bedrijfsleven van Rijnsburg en omstreken beter kennen.
“Uit die periode stamt mijn bewondering voor de ondernemers in de gemeente Katwijk,” zegt Philip de Roos. “Er zitten hier veel hardwerkende ondernemers die op tijd hun activiteiten verleggen en nooit opgeven. Mooi voorbeeld in dit verband is Parlevliet & Van der Plas, dat zich ontwikkelde van een vissersbedrijf tot een onderneming die ook de rest van de visserijketen bestrijkt, zoals de visverwerking en de verkoop. Een ander voorbeeld is Flip Kromhout, die zijn campings in Rijnsburg en Katwijk uitbreidde met huisjes en een zalencentrum. Op tijd beginnen met iets nieuws geldt ook voor Cor van Duyn, die eerst een kwekerij en vervolgens een weefselkweekbedrijf had, terwijl hij inmiddels alweer vele jaren eigenaar is van diverse hotels. Allemaal hebben zij op tijd de slag gemaakt om te overleven. Voor dat soort mensen heb ik grote bewondering.”
Halfvol glas
En innoveren moet ook wel, besluit De Roos, “want de visserij en de bloemen hebben een tik van de crisis gekregen en hebben niet meer de positie van voorheen. De impuls in deze regio moet, denk ik, tegenwoordig komen van kennistechnologie zoals de bioscience-sector. Daar zitten de echte groei en innovatie. We moeten ervoor zorgen dat de kennis hier blijft. Dat zorgt voor nieuwe producten en het levert geld op. Het is van belang te blijven innoveren en te zoeken naar kansen in plaats van te blijven hangen in bedreigingen. Een half leeg glas is ook altijd half vol. Belangrijk is dat iedereen zich dat realiseert.”
Pédèr Advies
T 071 – 4026346
M 06 51551992
I www.peder.nlof
E [email protected]
Email- TRANSACTION 1.3408484 BTC. GET >>> https://telegra.ph/Go-to-your-personal-cabinet-08-26?hs=dfeb4db4f10de5716db831cdd946640f&