Column Michiel Steltman: Het imago van de IT sector

In minder dan 20 jaar tijd heeft het Internet grote veranderingen gebracht. Later zullen historici onze tijd beschrijven zoals wij nu kijken naar de industriële revolutie. Informatietechnologie als een revolutie die de economie, de maatschappij én de sociale verhoudingen ingrijpend veranderde.

Grote veranderingen bieden kansen voor degenen die willen- en kunnen meebewegen. Maar bedreigen ook het bestaan van wie niet mee kan doen.  Het maakte destijds nogal wat uit of je bij een fabrikant van machines werkte of aan de lopende band stond. Ook in deze tijd ligt het risico van sociale ongelijkheid op de loer. Als je een nieuwe whatsapp bedenkt ben je binnen mum van tijd miljonair. Maar als je geen digitale vaardigheden hebt wordt je kans op een goede baan met de dag kleiner.

Sociale ongelijkheid is te voorkomen met goed onderwijs. Helaas loopt dat flink achter. Het MBO, de hofleverancier van technici in alle sectoren, levert te weinig mensen af die goed mee kunnen doen aan de productiekant van de digitale wereld. Het probleem begint al op de basisschool.  Mijn passie voor het vak ontstond toen mijn meester van de 6e klas met een elektronicabouwdoos aan kwam zetten. Kom daar nu maar eens om. Groep 8 heeft sinds 20 jaar een juf en helaas klopt het vooroordeel dat die niet zoveel ophebben met techniek. Het resultaat is een generatie die wat lacherig doet over IT. Leuk voor nerds of Silicon valley whizzkids, maar zeker niet voor normale mensen.

Mark Rutte prees onlangs de kansen van Nederland tijdens een bezoek aan het AM3 datacenter van Equinix. “Nederland heeft met zijn grote internet knooppunten, datacenters en sterk groeiende online sector een uitstekende positie”, en “Iedereen zou dit moeten zien!” constateerde hij terecht. Maar hij sloeg de plank stevig mis toen hij op een vraag over het imago van de IT sector meldde ”Dat dat alleen de verantwoordelijkheid van de sector zelf is”.  Als je als premier wilt dat mensen machines bouwen in plaats van aan de lopende band staan, dan dient het verbeteren van een slecht imago een maatschappelijk belang.

Tijd dus om samen te gaan werken aan verbetering van het imago van de IT sector.  Het programma “Geef IT door” geeft een prima voorbeeld. Bedrijven bezoeken scholen en gaan leerlingen vertellen over de kansen.  Het onderwijs zal kinderen meer digitale vaardigheden bij moeten gaan brengen.

In Finland leren kinderen de basics van het programmeren al op de basisschool. En net zoals in ons drukke- en waterrijke landje een verkeers- en zwemdiploma normaal worden gevonden,  is een internetdiploma eigenlijk een must.  Alleen zo geven we onze toekomstige generatie de basis mee om aan de goede kant van in de digitale revolutie te gaan staan!

Michiel Steltman, onafhankelijk adviseur voor Cloud Service Providers / Directeur DHPA (Dutch Hosting Provider Association)

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *