Column Jean-Pierre Schreurs: Sparen in de sportzomer

Ik behoor tot een minderheid van de Nederlandse bevolking. En dan heb ik het niet over mijn huidskleur, sexuele geaardheid of kleur van mijn haar. Ik spaar namelijk helemaal niets. Geen Airmiles, DE spaarpunten, hamsters, kudo´s of meer van dat spul. Maar het blijkt dat wij Nederlanders helemaal gek zijn op spaarprogramma´s: bijna driekwart van de Nederlanders (74 procent) maakt gebruik van paarsystemen bij (online) winkels.

Onderzoeksbureau inVotes van Maurice de Hond deed onderzoek in opdracht van shopkorting.nl onder 400 respondenten waaruit dus blijkt dat driekwart van onze bevolking meedoet aan dit soort acties van airmiles, koffie spaarpunten en spaarkaarten van bouwmarkten en drogisterijen. Een ruime meerderheid (58 procent) spaart bij twee tot vier organisaties, vijftienprocent spaart bij vijf of meer organisaties. Opmerkelijk is dat het juiste de hoge inkomensgroepen zijn die aan sparen doen: meer mensen met een inkomen van hoger dan twee maal modaal sparen via spaarsystemen dan degenen met een inkomen van beneden modaal.

Dan zou het mijn hypothese zijn dat het vooral de vrouwen zijn die aan de spaarprogramma’s deelnemen. En ja hoor: dat klopt: van de vrouwen neemt 81 procent deel aan de programma’s, versus 67 procent van de mannen. Verder blijkt er een verband met de grootte van het huishouden: de huishoudens die het meeste sparen zijn die met meer dan vijf personen (90 procent), eenpersoons-huishoudens sparen met 67 procent het minst.

Als man met een eenpersoonshuishouden blijk ik dan toch niet zo raar. Als marketeer wetende wat het effect is van deze “spaar”programma’s is het des te logischer dat ik er niet aan deelneem. Tegen de ondernemers zou ik zeggen: maak je klanten blij met spaarprogramma’s, ze zijn er gek op. Zeker in deze mooie sportzomer maanden.

Jean-Pierre Schreurs, eigenaar van adviesbureau SONDZ / www.sondz.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *