Column Jean-Pierre Schreurs: Duurzaam ondernemen in MKB

Motivaction deed in opdracht van Hope & Glory onderzoek onder 3.155 Nederlanders over het belang dat zij hechten aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. De top-tien merken met meest duurzame imago ziet er als volgt uit:

1. FrieslandCampina (1)
2. Philips (4)
3. Menzis (2)
4. Rabobank (3)
5. CZ (6)
6. Eneco (5)
7. VGZ (7)
8. ING (22)
9. Achmea (12)
10. NS (24)

Volgens Bas Van Haastrecht van Hope & Glory geven consumenten de voorkeur aan diensten en producten van bedrijven die gevoelsmatig dichtbij hen staan. Je moet het vooral laten zien aan consumenten. Op verpakkingen van FrieslandCampina vind je een code zodat je online kunt nagaan van welke Nederlandse boerderij je melk afkomstig is. Coöperaties doen het ook goed omdat de consument de indruk krijgt dat het minder op winst georiënteerd is.

Misschien denkt u, als u naar bovenstaande lijst kijkt: wat kan ik er mee? Hoe kan ik duurzamer ondernemen, is dat niet een druppel op een hele grote plaat en hoe helpt dat mijn business? Mijn advies zou zijn: laat studenten eens een scan uitvoeren. U zult versteld staan van de resultaten. Kost (bijna) niets, levert veel op en al die kleine druppeltjes…de Hogeschool Leiden helpt u graag.

Jean-Pierre Schreurs, eigenaar van adviesbureau SONDZ / www.sondz.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *