BMP Datapartners en business intelligence: Er zit muziek in automatisering

“Bedrijven hebben veel informatie in huis. Als je de info uit verschillende gegevensbestanden goed weet te ontsluiten en te presenteren in overzichtelijke rapportages, onderscheid je je als bedrijf van vele andere,” zeggen Koos van Kruistum en Gijs van Rijn van automatiseerder BMP Datapartners. “Daar willen we de klant graag bij helpen.”

Het eerste wat opvalt als je het kantoor binnenkomt van Koos van Kruistum, eigenaar van BMP Datapartners, is een grote rode vleugel. “Dit is hightech van meer dan 300 jaar oud,” vertelt Koos. “Het was altijd al mijn wens om nog eens een vleugel in mijn kantoor te hebben. Sinds een paar maanden is het dan zover. Ik heb het instrument zelf gerestaureerd. En dan besef je dat een vleugel bestaat uit hoogwaardige, verfijnde techniek.

Alleen al één enkele toets kun je op verschillende manieren aanslaan. Door een goed samenspel van 88 toetsen en drie pedalen is het mogelijk het juiste geluid te ontsluiten.”

Strategisch belang

“Er zijn overeenkomsten tussen deze vleugel en business intelligence: het ontsluiten van gegevens en het presenteren ervan in overzichtelijke rapportages,” stelt Koos. Bedrijven hebben een grote diversiteit aan gegevens in huis: financiële, administratieve, logistieke en commerciële informatie, maar ook personeelsinformatie, bijvoorbeeld op het gebied van urenregistratie, ziekteverzuim en productiviteit. Al deze informatie wordt beheerd met behulp van verschillende softwarepakketten.

Koos: “Deze informatie is van strategisch belang, want daarmee kun je je activiteiten sturen en heb je controle over je bedrijf.” Maar daarvoor is het wel noodzakelijk dat je de data uit de verschillende systemen goed weet te ontsluiten en te presenteren, vult Gijs van Rijn aan. “Dat bedoelen wij met business intelligence. Het draait om de manier waarop je de juiste gegevens uit de database ontsluit om deze op een leesbare manier te presenteren, denk hierbij aan: projectrapportages met een helder overzicht van opbrengsten en kosten, omzetcijfers per bedrijfsactiviteit, overzichten van goederen- stromen, workflowmanagementsystemen en rapportages ten behoeve van HR-management. ” Koos en Gijs: “Je hebt realtime inzicht in je situatie, op elk gewenst moment van de dag, met één druk op de knop. Op basis van al deze managementinformatie kan een ondernemer zijn organisatie sturen. Dat zorgt ervoor dat hij kan ingrijpen voordat het nodig is. We helpen grotere klanten met het ontsluiten en presenteren van hun informatie. Maar ook kleinere bedrijven hebben behoefte aan realtime overzicht.”

Altijd een oplossing

“Business intelligence komt voort uit ons streven om altijd een oplossing te vinden voor de klant,” gaat Koos verder. “We zeggen nooit nee.” Een mooi voorbeeld is een webshop waarvoor BMP Datapartners een koppeling maakte tussen de Exact-software waarvan het bedrijf gebruikmaakt, en het systeem van een datawarehouse in de Verenigde Staten, waardoor bestellingen en voorraad aan elkaar gekoppeld konden worden. “De klant kwam er zelf niet uit,” zegt Gijs van Rijn. “Meerdere partijen hadden zich erover gebogen. Gelukkig konden wij helpen.”

“We halen alles uit de kast voor de klant,” sluit Koos af. “Met ICT zit je altijd dicht op de kernprocessen van klanten, die gebaat zijn bij actuele gegevens. We denken graag mee over het tevoorschijn halen en toegankelijk maken van die informatie. Als we bij een klant bezig zijn, zien we veel. Zodoende weten we welke informatie je uit databestanden kunt halen en kun je vaak de vinger op de zere plek leggen. Een voorbeeld: bij een klant van ons was een medewerkster twee dagen lang bezig met het invoeren en vergelijken van gegevens. Dankzij een eenvoudig, door ons ontwikkeld rapportagesysteem konden we dat terugbrengen naar een half uur.”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sam
Ik heb een kort vraagje, ik kwam rijnstreekbusiness.nl tegen terwijl ik aan het kijken was naar websites/webshops in Nederland. Ik heb wat ideeën en aandachtspuntjes opgeschreven die ik graag zou willen bespreken wat betreft SEO en conversieoptimalisatie. Dit is geheel vrijblijvend en indien gewenst kan ik ze even op de mail zetten? Bellen kan ook altijd! Ik wil je ook graag een gratis SEO-Analyse wat betreft de prestaties van je website mailen als je het interessant vindt? Ik hoor het graag. Met vriendelijke groet, Sam van de Hulsbeek Mediya B.V https://mediya.nl/
05-06-2024 08:40
Sam