Nee, ik ga het niet meer over de naam Qashqai hebben, want het maakt blijkbaar niets uit voor het verkoopsucces van dat model, dat is in de afgelopen 10 jaar wel gebleken.
Door: John Vroom
En dat kan naar mijn idee alleen maar beter worden, want de nieuwe Qashqai is een stuk verbeterd. Dat zie je al aan de buitenkant. Hij oogt dynamischer en dat komt niet alleen doordat hij langer, lager en breder is geworden, maar ook omdat hij strakker gelijnd is dan zijn voorganger. Het interieur ziet er mooier afgewerkt uit. Fraai in zwart afgewerkte materialen met her en der een beschaafd chroomaccent en wat pianolak. De stoelen zitten bijzonder goed en het dikleren stuur ligt prettig in de hand, maar met alleen iets te veel knoppen er op, maar dat zal wel wennen. Achterin ook volop ruimte voor de passagiers. Ondanks zijn toch wat hoge SUV bouw helt deze Qashqai gelukkig niet over en hij heeft een plezierig rijgedrag. Standaard is deze Nissan al ruim voorzien van luxe zoals Airco, cruisecontrol, hellingstarthulp, led-dagrijverlichting en elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels, maar een groot aantal opties met veiligheids- en meedenkfuncties zijn leverbaar. Wat mij erg aanspreekt is de Active Ride Control die het duiken van de auto voorkomt, waardoor je die verschrikkelijke verkeersdrempels ongemerkt kan nemen. En zo is er nog veel meer, zoals de Blind Spot Warning, Moving Object Detection en Driver Attention Support, zoals wij dat in goed Nederlands noemen. Prettige, complete zakenauto!