Column Jean-Pierre Schreurs: Bedot in de supermarkt

Jörg Zipprick en Will Jansen zijn auteurs van het boek “de supermarktleugen”. Het is een eye-opener en vermakelijk te lezen hoe gemakkelijk wij met zijn allen verleid worden. Zo vind ik het van mijn plaatselijke supermarkt bijzonder sympathiek dat ze nu ook van die kleine plastic mandjes met wielen hebben. Ik het niet altijd zin om een grote kar te nemen, en met die wieltjes glijdt het toch gemakkelijker door de winkel. Wat blijkt? Mijn gemak is niet de belangrijkste overweging om die extra mandjes te introduceren. Doordat het mandje over de vloer rijdt, lijkt het minder zwaar. Daardoor kun je, en zul je meestal meer meenemen dan je van plan was…Verhip, dat is waar, dat gebeurt mij nu ook altijd!

En zo zijn er meer manieren om het consumentengedrag te beïnvloeden. Valt het u weleens op dat sommige schappen schuin zijn? Vervelend als je een product terug moet zetten, je krijgt het er nauwelijks meer tussen gefrommeld. En laat dat nou juist de bedoeling zijn. Het is opvallend dat je bij de meeste supermarkten tegen de klok in loopt. Dat gaat een beetje tegen mijn natuurlijke gevoel in, tegen de klok in lopen. En wetenschappelijk onderzoek bewijst dat wanneer we tegen de klok in lopen, we langzamer lopen dan met de klok mee… Mmmm is daar ook al over nagedacht? Het zal toch niet…denk het wel!

Gelukkig heeft mijn supermarkt geen hellinkjes of drempels waar ik de supermarkt kar over heen moet duwen. En ja hoor, ook dat is geen toeval. Want op het moment dat de consument de kar over een helling moet duwen, voelt hij hoe zwaar de kar is. En dat is het moment om te denken: nu naar de kassa, genoeg is genoeg. En onze supermarktmanager is daar weer niet blij mee. Voor mij alleen nog maar de traditionele kleine mandjes die ik aan mijn arm mee zeul door de supermarkt. Dan voel ik tenminste wat ik uitgeef…daar heb ik best een beetje spierpijn voor over.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *