Column Michel Steltman: IT leveranciers, de dood of de gladiolen

Het leveren van IT is een lastig vak. Niet alleen de techniek maar vooral business de modellen veranderen snel. Zo ben je net gewend aan het verkopen en installeren van totaaloplossingen, willen je klanten ineens cloud. En betalen ze alleen nog maar voor daadwerkelijk gebruik zodat jij de investeringen mag doen.

Ik ondervond vorige week zelf hoe lastig het voor sommige bedrijven is om mee te veranderen. Voor mijn opdrachtgevers heb ik meerdere mailboxen. Met mail in de cloud gaat dat prima. Mail en agendas netjes gesynchroniseerd op m’n smartphone, tablet, PC, laptop. Any time, any place. Zo hoort dat tegenwoordig te werken.

Mijn nieuwe opdrachtgever neemt zijn Exchange mail af van een klein IT bedrijf dat op hun site trots vermeld dat ze ook Cloud leveren. Maar hun service lijkt in de verste verte niet op Cloud. Geen selfservice portal, en de standaard manier om een Outlook account toe te voegen doet het niet. Nu weet ik gelukkig hoe Exchange werkt en een snelle diagnose met een Microsoft tooltje laat zien dat hun serverconfiguratie niet deugt. Dus dat bedrijf maar eens ouderwets gebeld. Dat me vervolgens doodleuk meedeelt dat ze alleen Outlook 2007 ondersteunen, en dat ze verder niets kunnen doen “omdat ze niet het beheer hebben van mijn PC”. I rest my case.

Ik schreef er eerder over: Cloud is een disruptieve innovatie. Dat biedt mooie kansen voor degenen die zich aanpassen. Maar wie denkt dat hij met het instuderen van de vlooienmars aan Holland’s got talent kan meedoen gaat het moeilijk krijgen. Het is de dood of de gladiolen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *