Column Jean-Pierre Schreurs: Te laat

Iedere maand kijk ik weer uit naar de heugelijke dag dat mijn werkgever (Hogeschool Leiden) mijn maandelijkse salaris overmaakt. Oke, ik verdien misschien wel meer dan ik krijg maar ze zijn altijd op tijd. Met kerst zelfs een paar dagen eerder, sympathiek! Met dank aan onder andere Nico, onze man op de salarisadministratie. De normaalste zaak van de wereld, toch? Dat lijkt echter niet zo te zijn. Onderzoek van de Nationale Vacaturebank toont dat een kwart van de Nederlanders het salaris te laat ontvangt.

Hoe zit dat? Onderzoek van NationaleVacaturebank onder ruim 1.000 respondenten naar het werk van de financiële administratie in organisaties laat zien dat ruim een kwart van de respondenten aangeeft dat zij het salaris steevast te laat ontvangen. Slechts 72 procent geeft aan het salaris altijd op tijd te ontvangen. Bijna 12 procent geeft aan dat zij het salaris iedere maand te laat onvangt.

Het onderzoek laat ook nog iets anders zien, namelijk dat de zichtbaarheid van de financiële administratie laag is. Bijna de helft (42 procent) van de respondenten zegt collega’s van de administratie weinig tot nooit te zien. 18 Procent spreekt hen alleen wanneer er iets niet klopt met het salaris of een factuur. Mensen zullen wel klagen als het salaris te laat ontvangen wordt, niet? Dat blijkt dus ook niet altijd het geval te zijn: bijna een kwart (24 procent) van de ondervraagden onderneemt geen actie als het loon te laat wordt gestort.

Wellicht tijd voor een tevredenheidspeiling onder uw personeel. Want tijdige uitbetaling van salaris is één van de hygiëne factoren: je wordt er niet heel blij van maar wel heel ongelukkig als het niet aan de verwachtingen voldoet. Bovendien: wie zijn salaris meer dan drie dagen te laat krijgt, heeft recht op 5 procent per dag meer loon!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *