Lieftink Geveltechniek: “Door het kleine werk zijn we groot geworden”

Ze zijn er nog: ambachtelijke bedrijven die het hele proces van ontwerp tot montage zelf doen, inclusief alle toebehoren. “We staan achter ons product en als het niet goed is, doen we ons werk over. Daardoor komen klanten terug.”

In de gezellig ingerichte ontvangkamer naast de showroom van Lieftink Geveltechniek nemen financieel directeur      Dirk Lieftink en verkoopmanager Joost Plompen uitgebreid de tijd om de vragen te beantwoorden over hun bedrijf en de ontwikkelingen in de branche. Het zeventig man tellende bedrijf dat aluminium en stalen gevels, ramen en deuren produceert, heeft een eigen montageafdeling en een eigen tekenkamer, wat zorgt voor korte lijnen en duidelijke communicatie. In de showroom naast de fabriek ontvangt Lieftink graag klanten persoonlijk.

Het klantenbestand varieert van aannemers – ook landelijke als BAM, Dura Vermeer en Kondor Wessels (bouwde bovenstaand project) – tot scholen en particuliere klanten. Behalve het klanten- bestand is ook het medewerkersbestand  stabiel, en een goede mix van ervaren medewerkers, die tientallen jaren in dienst zijn, en van jonge mensen die met een frisse blik naar het werk en de toekomst kijken.

Eigen serviceafdeling

“We zijn met al het werk blij, ook het kleine werk,” zegt Dirk Lieftink. “Door het kleine werk zijn we groot geworden. We doen nieuwbouw maar ook renovatie en herstelwerkzaamheden  aan puien en gevels van woningen en winkels, ongeacht het materiaal waarvan gebruik is gemaakt, staal of  aluminium. We leveren ook alle toebehoren, zoals automatische schuifdeuren, tourniquets, zonwering en elektrisch bedienbare ramen. We hebben veel kennis opgebouwd de afgelopen jaren. Doordat het onderhoudswerk toeneemt, mede omdat klanten tegenwoordig vaker besluiten om hun huis op te knappen in plaats van te verhuizen, willen we onze serviceafdeling uitbreiden met een derde servicemonteur.”

“Klanten willen ontzorgd worden,” voegt Joost toe. “Ze doen liever zaken met één partij die alles regelt, dan met twee of drie verschillende bedrijven. Daarom verwijzen we niet door en bieden we alles aan op het gebied van geveltechniek, inclusief de toebehoren.” In het klantenbestand zitten tegenwoordig ook scholen. “Jaarlijks doen we drie tot vier scholen, waarbij renovaties in de schoolvakanties worden uitgevoerd. Dat is een mooie vulling van de rustige uren.” Het werkgebied van Lieftink is midden-Nederland, maar het bedrijf maakt ook uitstapjes naar onder andere Zwolle en Venlo.

Oneindig veel kleuren

Lieftink heeft een eigen poedercoatstraat waar de aluminium  producten op de gewenste kleur worden gebracht. “Daarin zijn we uniek,” zegt Joost Plompen. “Niet veel bedrijven hebben dit. We doen dit omdat we snel willen leveren. Omdat  we zelf poedercoaten, kunnen we zeer snel kozijnen leveren en inbraakschades herstellen. Bovendien is het kleurenpalet eindeloos en kunnen we op dit gebied aan alle wensen van de klant voldoen.”

Het product aluminium is een materiaal dat nog relatief kort wordt toegepast in de gevelbouw en heeft de afgelopen decennia een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Aluminium heeft veel voordelen: er kunnen veel verschillende soorten constructies mee worden gemaakt. Bovendien is het sterk en licht, onderhoudsarm, milieu- vriendelijk – door zijn lange levensduur – en goed herbruikbaar. “Gewoon een schitterend product,” vat Joost samen.

Stabiel bedrijf

Lieftink nam afgelopen voorjaar een nieuw systeem in gebruik waarin alle bedrijfsactiviteiten zijn geïntegreerd, zoals verkoop, werkvoorbereiding, productie, montage en de financiële administratie. Dit zorgt voor meer efficiency en een hogere kwaliteit. Dit is van groot belang, omdat de eisen die aan gevels worden gesteld, steeds hoger worden. Denk aan zaken als brandveiligheid, isolatie, geluidwering en in sommige gevallen zelfs kogelwerend. Ook het weer is van invloed. Aan de kust gelden andere voorwaarden dan elders in het land. “We hebben alle vereiste certificaten,” zegt Dirk: “ISO 9001, VCA (voor veilig werken), het CE-keurmerk en speciale keurmerken voor het coaten. Ook de milieu- eisen, onder andere op het gebied van CO2-uitstoot, worden steeds strenger.”

Tot slot: hoe ziet Lieftink de toekomst? “We willen blijven inspelen op nieuwe technische ontwikkelingen en nieuwe ontwerpen van architecten,” besluit Dirk Lieftink. “Verder gaan we door met onze renovatie- en onderhoudsactiviteiten. Op deze manier willen we een stabiel bedrijf blijven, dat goede service blijft leveren en een goede kwaliteit. Onze filosofie is: doe wat je zegt en zeg wat je doet. We staan achter ons product en als het niet goed is, doen we ons werk over. Daardoor komen klanten terug. Dat geldt voor aannemers en voor particuliere klanten. Heel vaak mogen we als we ergens in een straat zijn geweest, terugkomen bij de buren.”

Trots op de chocoladefabriek

Een in het oog springend project van Lieftink Geveltechniek is de Baronie in Alphen; vanwege de omvang van het project, maar vooral vanwege het bijzondere karakter van dit Alphense fabrieksgebouw. Tot een aantal  jaar geleden was de Baronie een chocoladefabriek. Mede omdat het op de lijst van industrieel erfgoed staat, krijgt het gebouw een nieuwe bestemming: werken, wonen en winkelen. De gevels van het vernieuwde pand bestaan uit speciaal ontwikkelde smalle aluminium profielen (haarlijnen) die ervoor zorgen dat het gebouw zijn karakteristieke uitstraling behoudt. Lieftink begon in april 2012 met de werkzaamheden, op dit moment wordt het werk afgerond. “Ik woon al mijn hele leven in Alphen,” zegt Dirk Lieftink. “Als we ergens bij moeten zijn, is het bij dit project. Wij zijn hier heel trots op.”

Lieftink Geveltechniek

Produktieweg 17
2404 CC Alphen aan den Rijn
T 0172 – 46 96 70
I www.lieftink.nl
E [email protected]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sam
Ik heb een kort vraagje, ik kwam rijnstreekbusiness.nl tegen terwijl ik aan het kijken was naar websites/webshops in Nederland. Ik heb wat ideeën en aandachtspuntjes opgeschreven die ik graag zou willen bespreken wat betreft SEO en conversieoptimalisatie. Dit is geheel vrijblijvend en indien gewenst kan ik ze even op de mail zetten? Bellen kan ook altijd! Ik wil je ook graag een gratis SEO-Analyse wat betreft de prestaties van je website mailen als je het interessant vindt? Ik hoor het graag. Met vriendelijke groet, Sam van de Hulsbeek Mediya B.V https://mediya.nl/
05-06-2024 08:40
Sam