De elektrische auto’s staan flink in de belangstelling. Opvallend genoeg ben ik de laatste weken door meerdere klanten benaderd voor advies over de aanschaf van een elektrische auto. Wat maakt, naast de techniek, een elektrische auto zo bijzonder dat zelfs fiscalisten er druk mee zijn?
Allereerst is er de bijtelling. Of eigenlijk is die er niet. Want in tegenstelling tot de standaard bijtelling van 25% van de cataloguswaarde hebben elektrische auto’s 0% bijtelling. De eerdere aankondiging dat deze bijtelling vanaf 2014 naar 7% gaat, staat inmiddels ter discussie en de staatssecretaris zoekt naar een alternatief.
Ook de investering in een elektrische auto wordt fiscaal gestimuleerd. Bij de aanschaf wordt aan u geen BPM in rekening gebracht. Verder geldt voor elektrische auto’s de gewone investeringsaftrek en de milieu-investeringsaftrek. De gewone investeringsaftrek bedraagt maximaal 28% en de milieu-investeringsaftrek is 36%. Totaal dus maximaal 64% aan investeringsaftrek. Daarnaast is er nog een liquiditeits- en rentevoordeel te behalen doordat deze auto’s versneld kunnen worden afgeschreven.
Ook het gebruik van de auto kent de nodige (fiscale) voordelen. Zo geldt voor de wegenbelasting eveneens een nihiltarief. En u heeft weinig tot geen last van brandstof accijnzen en hoge brandstofprijzen.
Is dat allemaal niet te mooi om waar te zijn? Nee hoor, als u er maar wel voor zorgt dat u de investering binnen 3 maanden nadat u de auto heeft besteld aanmeld bij Agentschap NL.
Maar hoe zit het dan met opladen? Dat kan gewoon thuis of bij het werk met een verlengsnoer. Maar u kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een speciale oplaadpaal aan te vragen of aan te schaffen zodat u sneller kunt opladen. Voor de investering in zo’n oplaadpaal geldt eveneens de milieu-investeringsaftrek en de mogelijkheid voor versnelde afschrijving.
Door de fiscale faciliteiten bij de investering in een elektrische auto wordt de meerprijs ten opzichte van de traditionele auto’s goed gecompenseerd. En dan ook nog eens een bijtelling van 0%, leuker kunnen we het niet maken.
Maar wees nou eerlijk, we gaan toch niet aan de elektrische auto vanwege de fiscale voordelen? We doen het uiteraard voor het milieu en het terugdringen van de CO² uitstoot. Dat het ons niets extra’s kost en zelfs nog bespaard is alleen maar een mooie bijkomstigheid. Kortom, de stekker moet er in!
Renger Kok