Column Robin Peereboom: Positivisme

Regelmatig word ik gebeld door winkeliers in winkelcentra van andere gemeenten met de vraag hoe wij ons winkelaanbod aan de man brengen. Zij verbazen zich erover dat de 130 winkels in het centrum van ons dorp zoveel bezoekers trekken, niet alleen uit Lisse, maar uit de hele regio. Wat is het geheim, vragen ze me?

Een deel van het geheim schuilt in de combinatie van de aanwezigheid van landelijke ketens en lokale specialiteitenwinkels. We hebben in Lisse echt pareltjes, waardoor we een uniek aanbod hebben, dat dankzij de gratis parkeergelegenheid goed bereikbaar is. Maar dat is niet het enige. Minstens zo belangrijk zijn de vele activiteiten die we in de winkelstraten organiseren, zoals de Sinterklaasintocht, kerst- en andersoortige markten en braderieën. Vaak is er live muziek in de straten. Een van de meest in het oog springende activiteiten, afgelopen jaar, was een hoge skibaan in het centrum tijdens de Winterfair-actie. Door elke zaterdag activiteiten te organiseren, is er altijd iets gezelligs in Lisse, waardoor het de moeite waard is om naar ons koopcentrum te komen. Met dank aan onze leden die heel actief zijn en die bereid zijn om hier budget voor vrij te maken.

Van recente datum is de vernieuwde website, met daaraan gekoppeld een webcam die gericht staat op de Kanaalstraat. Mensen die van plan zijn om te gaan winkelen, en dan denken we met name aan toeristen die zich steeds vaker digitaal oriënteren, kunnen zo in een oogopslag zien hoe gezellig het is bij ons. De camera is ook bedoeld om de website koopcentrumlisse.nl aantrekkelijker te maken. En dat is weer nodig omdat we de informatievoorziening over ons winkelcentrum zoveel mogelijk via de digitale media (ook Twitter en Facebook) laten verlopen.

Natuurlijk hebben ook wij te kampen met leegstaande winkels, al is het gelukkig een stuk minder dan in andere plaatsen in Nederland. We gaan de leegstand tegen door intensief overleg met partijen die er iets aan kunnen doen. Er zijn korte lijnen, onder andere met de gemeente en Lisse Marketing, en de communicatie is uistekend. Verder doen we regelmatig een schouw van het winkelgebied. En we zorgen dat de ruiten van leegstaande winkelpanden er toch aantrekkelijk uitzien door ze te voorzien van mooie kunstuitingen.

Maar de allerbelangrijkste voorwaarde voor succes zijn enthousiasme en positivisme. Het positieve denken zien we bij onze winkeliers en bij het bestuur, dat het klappen van de zweep kent. Dat werkt aanstekelijk en is – denk ik – de sleutel tot ons succes.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *