De IT industrie zit middenin een stevige verandering. Ik heb er al het nodige over geschreven in mijn eerdere columns. De technologie van de 20e eeuw maakt plaats voor online diensten en mobiele apparaten met apps. En de traditionele IT-er met productopleidingen maakt plaats voor service gerichte specialisten die om kunnen gaan met snel veranderende technologie.
Onderwijs en arbeidsmarkt wennen daar nog maar slecht aan. Al 13.000 IT-ers zitten zonder werk terwijl in de online sector de werkgevers steen en been klagen over moeilijk te vervullen vacatures. Het onderwijs volhardt in een traditionele aanpak. MBO studenten halen hun kennis uit vooraf geselecteerde, formeel goedgekeurde informatie. Vroeger was relevante kennis bij elkaar zoeken een hele klus maar tegenwoordig is die aanpak in feite een nette vorm van censuur. Talen en communicatieve vaardigheden zijn bijvakken. En de techniekdocent, geïsoleerd van de praktijk en met veel te weinig middelen, moet zich maar zien te redden.
We moeten het onderwijs hoognodig gaan afstemmen op de manier waarop moderne professionals up-to-date blijven. Alle kennis die je nodig hebt in je IT carrière, een gigantisch aanbod van direct beschikbare informatie en ervaringen van anderen, is met een paar muisklikken te vinden. Je moet dan wel weten hoe. Daarvoor heb je vaardigheden nodig zoals slim kunnen zoeken, wereldwijd professioneel contacten kunnen leggen en het kunnen beoordelen van de kwaliteit van informatie. Dát moet de taak van het onderwijs worden. Studenten leren effectief te communiceren, leren effectief gebruik te maken van online kennis, en vooral, door onze toekomstige werknemers te leren hoe je een leven lang moet leren!