Steeds meer mensen beseffen het belang van film in dit digitale tijdperk. Het gebruik is zeer veelzijdig en vertelt een boodschap vaak beter dan 1000 woorden. Aan het woord is Robin Brinkhuijsen, hij heeft in september 2012 zijn eigen audiovisuele bedrijf opgezet: RobinC.
‘Ik merkte dat er een toenemende behoefte aan audiovisuele boodschappen is en ik besloot om mijn droom van een eigen bedrijf eindelijk waar te maken.’ Om werk zit Robin niet verlegen: ‘Voordat ik voor mezelf begon had ik eerst wat reserves opgebouwd om de eerste maanden te overbruggen maar eigenlijk heb ik sinds september nog niet stilgezeten, gelukkig! En dat zonder acquisitie, het meeste werk krijg ik via via.’
Hoe het allemaal begon
Robin heeft in 1997 de havo afgerond en was er toen al stellig van overtuigd iets met film te willen doen. Wat precies was minder duidelijk dus hij besloot onderaan de ladder te beginnen: in de postkamer van Joop van den Ende producties. Vandaar is hij via verschillende functies opgeklommen en is o.a. (assistent) opnameleider bij Westenwind, Onderweg naar Morgen en Goede Tijden Slechte Tijden geweest. Inmiddels was hij er wel precies achter wat hij wilde: onderdeel uitmaken van het creatieve proces van film maken. Tijd om wat meer theoretische kennis op te doen, dus Robin meldde zich aan voor de opleiding ‘Audiovisuele Vormgeving’ aan de Willem de Kooning academie. Na de afronding van zijn studie is hij fulltime aan de slag gegaan als editor en cameraman en in 2012 heeft hij de stap genomen naar zelfstandig ondernemer.
Prijzig?
Bij film denk je al snel aan hele hoge kosten, ‘Dat hoeft helemaal niet’, geeft Robin aan, ‘omdat ik zelfstandig ondernemer ben kan ik scherpe tarieven hanteren’. Wel vergissen mensen zich vaak in de tijd die met de productie van een filmpje gemoeid gaat: Voor een filmpje van 2 minuten is bijvoorbeeld al 3 uur filmmateriaal nodig.’
Waarom film?
Wat is er nu lastiger dan een potentiële klant te overtuigen van een product? ‘Een film vertelt het verhaal zoals je dat zelf zou willen vertellen. Het grijpt de aandacht en houdt deze vast.’ Zoals de titel al zegt: een film zegt meer dan 1000 woorden.
Succesverhaal
Het mooiste succesverhaal tot nu toe is wel het filmpje dat ik, in samenwerking met reclamebureau Dune, heb gemaakt voor accountantsbureau Flynth in Lisse. Door een social media campagne van Dune in combinatie met het door mij gemaakte filmpje werd de website van Flynth Lisse in één klap op de kaart gezet! In een maand tijd hadden ze meer dan duizend hits.
RobinC
M 06 29457155
T 0252 756242
E [email protected]
I www.robinc.nl