Wasserij Meerzicht gaat voor duurzaamheid: “Je moet vooruit denken”

Ruim een jaar opereert Wasserij Meerzicht nu vanuit de nieuwe locatie aan de Katwijkse Nijverheidstraat. In dat jaar is er veel gebeurd. Zo bespaart Meerzicht door een ander wasproces 45 procent op het gasverbruik en 50 procent op het verbruik van water. Bovendien is de CO2-uitstoot afgenomen met bijna 7500 kilo. “We hebben bijna de laagste verbruikscijfers in de wasserijbranche.”

En dat is niet alles, zegt Rem van Dommelen, directeur van Wasserij Meerzicht. “In januari hebben we de tl-lampen vernieuwd op de werkvloer, in de kantine en in het kantoor. Hierdoor neemt het elektriciteitsverbruik van onze 220-voltsvoorzieningen af met ruim 40 procent. Dit jaar of volgend jaar zetten we een volgende stap als we zonnepanelen op ons dak plaatsen waarmee we zelf stroom kunnen opwekken. Momenteel onderzoeken we hoe we dit het beste kunnen doen.”

Mooie cijfers

Wasserij Meerzicht voldoet dankzij al deze maatregelen nu al aan de normen die de overheid heeft gesteld voor 2020. Bovendien heeft Meerzicht bijna de laagste verbruikscijfers in de wasserijbranche, zo blijkt uit de rapportages van de branchevereniging. Deze mooie cijfers worden aangevuld met een relatief laag brandstofverbruik van de bakwagen en de twee citytrailers die in de Bollenstreek rondrijden. Van Dommelen: “De citytrailers rijden ongeveer 1 op 8 en zijn hierdoor zuiniger dan gewone vrachtwagens. Daar komt bij dat we voornamelijk in de eigen regio opereren, tot aan Amsterdam en Zandvoort, en dus weinig kilometers maken.”

Om meerdere redenen is het belangrijk dat Meerzicht op het gas-, energie- en brandstofverbruik let. In de eerste plaats om het milieu te ontzien, maar ook omdat de wasserij zo bespaart op de kosten. Dat is broodnodig in een tijd waarin de bezetting van toeristen- en zakenhotels laag is en de hotels stunten met hun prijzen en besparen op hun kosten. De toch al forse concurrentie in de wasserijbranche, die landelijk circa 120 bedrijven telt, is hierdoor nog scherper geworden.

Desondanks was 2012 een goed jaar voor het bedrijf van Van Dommelen en zijn compagnon Marchel Vis. Het gestelde doel om wekelijks 35.000 kilo was te verwerken, is ruimschoots gehaald met gemiddeld 40.000 kilo per week. “In de topweken – voor ons zijn dat de weken waarin de Keukenhof open is – draaiden we 55.000 kilo per week,” zegt Rem van Dommelen niet zonder trots.

Nieuw hoofdstuk

In januari 2012 werd aan de toch al rijke historie van Wasserij Meerzicht een nieuw hoofdstuk heeft toegevoegd met de verhuizing van het huurpand aan de Ambachts- weg naar een eigen gebouw aan de Nijverheidstraat. Het aantal vierkante meters nam hierdoor toe van 1000 naar 1700.

“Een grote investering,” zegt de 55-jarige Van Dommelen, die sinds 1986 eigenaar is van het achttien man tellende bedrijf. “Want tegelijk met de koop van het pand hebben we al onze machines en het bijbehorende leidingnet vervangen. We hadden de keus: blijven zoals het is of verder uitbreiden. Het werd het laatste, want je moet vooruit denken. Hier kunnen we groeien. We hebben de mogelijkheid om onze productie te verhogen van de huidige 40.000 kilo per week naar wekelijks 80.000 kilo. Bovendien hebben we het recht om chemisch te reinigen, mochten we dat ooit willen gaan doen. Ik heb daarom alle vertrouwen in een mooie toekomst.”

Wat vindt de klant?

Een belangrijke klant van Wasserij Meerzicht is Blycolin in Zaltbommel, een internationaal opererend linnen- en textielverhuurbedrijf voor (zorg)hotels, restaurants, vakantieparken en wellnesscentra. Duurzaamheid staat met hoofdletters geschreven bij Blycolin, dat vestigingen heeft in de Benelux, Duitsland en Polen. Mensen en hun welzijn, ondernemen voor en in de samenleving, duurzaam inkopen en zorg voor het milieu staan centraal, bij Blycolin zelf maar ook bij de partners waarmee Blycolin samenwerkt.

Marktleider Blycolin heeft eigen wasserijen, maar besteedt het wassen ook uit aan gespecialiseerde wasbedrijven zoals Meerzicht, dat via Blycolin onder andere werkt voor conferentieoord Leeuwenhorst en de Ibis-hotels.

Welke criteria legt Blycolin aan bij de selectie voor de wasserijen?

Jacqueline Mommer, manager marketing & communicatie: “We doen al veertig jaar zaken met een aantal wasserijen, zoals Meerzicht. Belangrijk is hoeveel capaciteit de wasserijen hebben en in welke regio’s ze actief zijn. Ook de kwaliteit en de innovatiekracht zijn van belang, met name duurzaamheid.”

Waarom is voor samenwerking met Meerzicht gekozen?

“Meerzicht is één van de eerste wasserijen waar we veertig jaar geleden mee zijn gaan samenwerken. Meerzicht is loyaal en denkt serieus mee, kortom een echte en stabiele partner. Daar komt bij dat Meerzicht goed bezig is op het gebied van energiebesparing en milieu.”

Hoe verloopt de samenwerking?

“Die verloopt helemaal perfect. Met elkaar groeien we, in alle opzichten. We hebben een goed partnership. Kwaliteit leveren en opereren op een maatschappelijk verantwoorde wijze zit zowel bij Meerzicht als bij ons in het DNA.”

Wat zijn de sterke punten van Meerzicht?

“Meerzicht is serieus bezig met energie- en waterbesparing. Het nieuwe wasproces draagt hieraan bij. In het algemeen geldt dat Meerzicht goed is voor onze klanten. Rem van Dommelen en zijn mensen zijn zeer betrouwbaar en klantvriendelijk en denken met ons mee. Het bedrijf voert de dienstverlening perfect uit en is hiermee een verlengstuk van ons bedrijf.”

Wasserij Meerzicht

Nijverheidstraat 24
2222 AV Katwijk
T 071 – 403 47 01
[email protected]
I www.wasserijmeerzicht.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *