Zoals bekend is het 19% BTW tarief per 1 oktober 2012 verhoogd met 2% naar 21%. In de meeste gevallen is de administratieve handeling helder, hoewel we in onze praktijk toch nog redelijk wat onjuiste facturen tegen komen. Maar hoe zit het bij doorlopende diensten en prestaties waarvoor u reeds aan het begin van het jaar de factuur verstuurd heeft?
Door: Frank Splinter
In principe moet de afrekenperiode gesplitst worden en zou er een aanvullende factuur voor de resterende 2% BTW vanaf 1 oktober moeten komen. Deze nota hoeft echter niet direct verstuurd te worden. Het is toegestaan de aanvulling in de jaarfactuur van het opvolgende jaar op te nemen. Dit scheelt uiteraard in uw administratieve last.
Bij kleine bedragen zijn de extra administratieve handelingen om deze 2% juist te factureren onevenredig hoog. Er is daarom met de belastingdienst een akkoord bereikt waarbij het sturen van een extra aanvullende nota niet verplicht is, waardoor extra administratieve rompslomp voorkomen kan worden. Hierbij kunt u simpelweg volstaan met een tijds-evenredige BTW afdracht gelijk aan 21/121 minus 19/119 van het originele brutobedrag.