Leen Vonk, directeur BBD Groep: “Juist in slechte tijden moet je bewegen”

De BBD Groep BV beschikt sinds twee jaar over een boardroom waar operators met behulp van schermen en camera’s meerdere objecten tegelijkertijd kunnen bewaken. Een nieuwe – en goedkope – techniek die directeur Leen Vonk graag demonstreert. Tussendoor zet hij zijn visie uiteen. “Met een bedrijf dat alleen voor de prijs gaat, doen we geen zaken.”

De BBD Groep bestaat dertig jaar. Hoe kijk je terug op deze periode?

“Ik denk dat we sinds de oprichting in 1982 ons bestaansrecht wel hebben bewezen. Ik heb het bedrijf opgestart als eenmanszaak en zit nu qua grootte in de middengroep met honderd medewerkers. Veel bedrijven in onze branche hebben tussen de één en tien man personeel. Dan volgen bedrijven met honderd mensen zoals wij, en dan heb je de grote spelers met 350 mensen en meer.”

Hoe is die ontwikkeling gegaan?

“Vijftien jaar geleden stonden we op een tweesprong. We hebben er toen bewust voor gekozen om groter te worden. Dat betekende: professionaliseren, certificeren en keurmerken halen zoals ISO, VCA, Keurmerk Beveiliging, om ons te onderscheiden in de markt, onder meer met goed opgeleide medewerkers. Wij investeren in onze mensen, wat blijkt uit het feit dat we een laag ziekteverzuimcijfer hebben en weinig tot geen verloop kennen. Het draait bij ons om goede mensen en kwaliteit.”

Zie je parallellen tussen de begintijd en nu?

“In 1982 was er ook een recessie. Tegen alle stromen in ben ik toen gestart. Dat is nu weer. In 2010 zijn we begonnen met te investeren in camerabewaking en een compleet nieuwe boardroom hier in Bodegraven, terwijl dat het slechtst denkbare moment was. Maar we nemen dit risico heel bewust. Juist in slechte tijden moet je bewegen. Aan achterover leunen heeft niemand iets.”

Waarom ben je met camerabewaking begonnen?

“We zijn begonnen met portiers- en receptiediensten. Dat doen we door het hele land. Later zijn we ook begonnen met surveillance. Dat is regiogebonden: we blijven binnen de driehoek Alphen-Gouda-Woerden, omdat we binnen vijftien minuten op de plaats van bestemming willen zijn als er iets is. Camerabewaking kan weer wel landelijk. Wij zitten onder andere in Hoofddorp, Amsterdam, Rotterdam en Nijmegen. Twee jaar geleden zijn we ermee begonnen, ter uitbreiding van onze dienstverlening. Het is een heel nieuwe techniek. We hebben er een jaar over gedaan om uit te vogelen hoe we het hebben wilden.”

Wat zijn de voordelen van camerabewaking?

“Camerabewaking heeft een hoge vlucht genomen doordat vandalisme en criminaliteit toenemen. Overal in de openbare ruimtes zie je camera’s hangen. Het is een goedkope en effectieve manier van beveiligen. Het ligt in het verlengde van surveillance en je ziet meer dan een portier die op één plek zit of een surveillant die een paar keer per nacht langskomt. Met camera’s bij bedrijven, overheidsinstellingen en particulieren kun je permanent meekijken. Wij hebben gekozen voor intelligente camera’s en ‘live’ beelden, niet voor beelden die je achteraf kunt bekijken als het kwaad al geschied is. Dat is mosterd na de maaltijd.”

Is ‘live’ camerabewaking niet heel duur?

“Dat denken mensen vaak, maar dat is niet zo. Vanaf 250 euro per jaar kijken wij avond en nacht ‘live’ mee, in het weekend is dit permanent. Een portier of een surveillant is duurder. Dat de prijs bij ons zo laag is, komt ook door het volume. In onze boardroom hebben we meerdere schermen die automatisch oplichten als er iets of iemand beweegt. We kunnen dan live meekijken en zo nodig de politie of een surveillancedienst bellen. Op deze manier kunnen we meerdere objecten tegelijkertijd in de gaten houden.”

Kun je namen noemen van klanten van de BBD Groep?

“365/ArboNed, DTZ Zadelhoff, Imtech, KPMG Rotterdam. Dat zijn zo maar wat namen. Van Rabobank Gouwestreek en Rijn en Veenstromen zijn we zo ongeveer de huisbeveiliger. Daar doen we alles voor, zelfs bodediensten tussen de verschillende locaties. Zonder ons gaat de bank niet open en dicht. Maar elke opdrachtgever is voor ons van belang. We kijken wel kritisch naar mogelijke klanten. Onze filosofie moet aansluiten bij die van de klant. Als die anders denkt dan wij, is er geen klik.”

Wat houdt dat in de praktijk in?

“Dat we geen concessies doen aan de kwaliteit. Met een bedrijf dat alleen voor de prijs gaat, doen we geen zaken. Voor een goed product moet je betalen. Dat betaalt zich uiteindelijk altijd uit. We gaan voor een duurzame relatie. We willen niet onze toekomst op het spel zetten en onze prijzen verlagen. Ik zeg altijd maar: de klant is koning, maar hij moet zich wel keizerlijk gedragen. Dat wordt weleens vergeten.”

Hoe omschrijf je je onderneming?

“We hebben drie pijlers: facility (met portiers, huismeesters en bodes), security en surveillance/camerabewaking. Wij komen in beeld als de Nederlander van zijn werk naar huis gaat. Veel van wat wij doen, valt buiten het gezichtsveld. Betrouwbaarheid, eerlijkheid en nakomen van afspraken zijn daarom sleutelwoorden. Maar dat moet je niet door de verkopende partij laten vertellen, zoiets moet je aan de koper vragen. Vandaar dat ik potentiële klanten altijd een lijstje geef van bedrijven die al klant zijn. Bel die maar, zeg ik altijd, dan hoor je van anderen hoe we het doen. Het draait om vertrouwen. Als je bang bent voor negatieve verhalen heb je al een probleem.”

BBD Groep BV

Tolnasingel 3
2411 PV Bodegraven
T 0172 – 615757
E [email protected]
I www.bbd.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *