Er is veel te doen over de gevaren van het Internet en de risico’s van de cloud. Er gaat geen week voorbij of we horen over een nieuw virus, een geslaagde hack, phishing, het lekken van gegevens. Toch lezen we verrassend weinig over het grootste risico: wij zelf. We hebben er namelijk een handje van om gemak te laten prevaleren boven veiligheid. Dat komt door een psychologisch mechanisme dat er voor zorgt dat we de gevolgen van ons eigen gedrag onderschatten en de risico’s van het gedrag van anderen overschatten. Het gevoel “in control” te zijn maakt ons roekeloos.
Niet zo lang geleden hingen we gele briefjes met wachtwoorden van het bedrijfssysteem op het prikbord, voor het geval een collega ziek werd. In het pre-internet tijdperk kon dat kon nog weinig kwaad. Maar nu klikken we zonder nadenken “onthoudt mijn wachtwoord” aan op de computer in het vakantiehotel en openen links of bestanden waarvan we de herkomst niet kennen. Ook met onze wachtwoorden is het slecht gesteld. De inbraak bij LinkedIn bracht aan het licht dat de meest gebruikte wachtwoorden in de Vs “123456”, gevolgd door “12345”, “password” en “iloveyou” zijn. 1 op de 3 internetgebruikers gebruikt hetzelfde wachtwoord voor alle sites. 90% van alle wachtwoorden is gemakkelijk te kraken want er zijn veel misvattingen over de complexiteit en kraakbaarheid van W8w00rden. En zo lopen we een flink risico op diefstal van onze identiteit. Een hacker die bijvoorbeeld ons email account kraakt kan daarmee overal onze wachtwoorden wijzigen en krijgt zo gemakkelijk toegang tot al onze informatie.
Veilig online werken vereist dus discipline en kennis van zaken. De IT manager kan- en moet ons daarbij helpen. Die kan, nu moderne cloud providers hem veilige en betrouwbare online applicaties en desktops kunnen leveren, zijn focus gaan verleggen. In plaats van eigen servers beheren kan hij ons voorlichten en ons technieken geven voor veilig- en verantwoord gebruik van het Internet. De moraal: verbeter de beveiliging van uw informatie, en begin bij uzelf.