Energiewacht: “We ontzorgen de klant”

De serviceorganisatie Energiewacht is met name in de noordelijke provincies een begrip, maar sinds  2006 duikt de naam ook steeds vaker op in de Randstad, voor onderhoud van cv-ketels en aanverwante dienstverlening, zowel voor particulieren als voor zakelijke klanten.

Energiewacht is een samenwerkingsverband van circa 140 regionale installatiebedrijven en Essent. Samen met vier andere servicepartners, heeft Energiewacht een landelijke dekking. Sinds 1992 is de organisatie, die zijn hoofdkantoor in Assen heeft, groot in Groningen en Drenthe. Maar sinds enkele jaren opereert Energiewacht ook in onze regio onder deze naam en is de organisatie hard op weg om in West-Nederland een bekende organisatie te worden.

Onlangs hebben de verschillende vestigingen in dit deel van het land, zoals Energiewacht van der Hoek en Energiewacht van Loenen besloten om de eigen naam te laten vervallen en verder te gaan onder de naam Energiewacht. Klanten die bediend worden, zijn onder andere particulieren, woningbouwverenigingen, verenigingen van eigenaren en andersoortige bedrijven. In West-Nederland zijn inmiddels zeventig mensen werkzaam voor Energiewacht, waarvan driekwart in de buitendienst. Eind 2012 is dit aantal verdubbeld, zo is de verwachting.

Overnamekandidaten

De afgelopen jaren heeft Energiewacht in de Randstad diverse installatie- en servicebedrijven overgenomen, onder andere in Den Haag en Alphen aan den Rijn (Van Loenen Installaties). En er volgen er ongetwijfeld meer. “We voeren continu gesprekken met mogelijke overnamekandidaten,” zegt Rinus Brouwer, directeur ad interim van de regio West-Nederland, gevestigd in Spijkenisse. “Het is nu het geschikte moment om bedrijven over te nemen of om een samenwerkingsverband aan te gaan. Met name de kleinere bedrijven hebben het zwaar. Maar dat is niet het belangrijkste criterium. We zoeken naar bedrijven die een goede aanvulling zijn op onze eigen dienstverlening. Waar deze zitten, is niet zo belangrijk, hoewel het mooi zou zijn als we richting Amsterdam kunnen uitbreiden.”

Koers en strategie

“We zijn geen prijsvechter,” schetst Brouwer de koers van het bedrijf. “We willen ons onderscheiden op het gebied van kwaliteit, flexibiliteit en duurzaamheid. Organisaties willen groen zijn. Samen met Essent kunnen we hierbij helpen met zuinige cv-installaties, isolatie en ander energiezuinige en duurzame oplossingen. Onze focus ligt op installatie, service en onderhoud van verwarmings- en warmwaterinstallaties voor particulieren en de zakelijke markt, met onder andere een 24/7 storingsdienst. Dat blijven we doen, want dat biedt zekerheid. Maar tegelijkertijd richten we ons op de installatie, het onderhoud en het reinigen van ventilatie- en aircosystemen, met name bij zakelijke klanten. We werken geheel geautomatiseerd. Al onze monteurs beschikken over pda’s, waardoor we in staat zijn alle werkzaamheden real time te rapporteren aan onze klanten.”

Om de gestelde doelen te bereiken, bezoeken de accountmanagers Peter de Roock en Robin Vleesenbeek potentiële zakelijke klanten, hierbij ondersteund door gerichte marketingacties voor de koop, huur of lease van installaties. “Dat is ook goed voor onze naamsbekendheid,” zegt Robin Vleesenbeek. “Maar waar we vooral voor komen, is laten zien dat we een totaalpakket bieden, met ontzorgen van de klant als motto. Dat wil zeggen: de klant heeft geen omkijken naar zijn installaties. En als er een keer een storing is, dan staan we in no-time op de stoep om deze te verhelpen.”

Energiewacht

Fermiweg 20
3208 KT Spijkenisse
T 0800-0388
I  www.ewacht.nl

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *