Bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone. Voorzien van allerlei slimme apps, die vooral voor privé doeleinden worden gebruikt. Daar komt geen papier meer aan te pas. Maar bij werken op een locatie buiten de deur grijpt diezelfde smartphone eigenaar nog steeds naar een formulier en een pen. Meer dan 90% van de op locatie verkregen informatie wordt op de ouderwetse manier vastgelegd en later weer in systemen overgetypt. De smartphone of tablet, uitgerust met internet, camera en gps is een prima en relatief goedkoop stuk gereedschap voor het invoeren van gegevens on-the-spot. We kunnen daarmee dus nog veel besparen.
De markt speelt al op deze trend in met apps voor het vastleggen van informatie die slim van de eigenschappen van smartphones en tablets gebruik maken. Veilig, snel en betrouwbaar. De medewerker hoeft niet online te zijn omdat de gegevens eerst op het apparaat worden opgeslagen. Eenmaal online worden de gegevens naar een goed beveiligd centraal punt verstuurd, waar het bedrijf ze meteen kan inzien of automatisch kan importeren in de eigen systemen. Doordat de registratie direct gedigitaliseerd wordt hoeft de medewerker de papieren gegevens niet te bewaren en later weer over te typen. Foto’s, locatiegegevens, datum en tijd kunnen worden toegevoegd waardoor de registratie niet alleen efficiënter en veiliger is maar ook nog functioneler. Het bedrijf kan met de app eenvoudig instructies naar de medewerker sturen. Ideaal dus voor bijvoorbeeld installateurs, inspecteurs, beveiligers en anderen die buiten de deur werken. Én het digitaliseren van mobiele registraties zorgt voor een aanzienlijke papier- en CO2 besparing. Zo snijdt het mes aan twee kanten.
Michiel Steltman,
Distel Cloud Services
www.distelcloudservices.nl