Column Jean-Pierre Schreurs: Ik wil ook producttester zijn!

De Facebookmonitor.nl doet op continue basis onderzoek naar de meest populaire bedrijfspagina’s op dit sociale medium. Zo krijgen we ook een beetje inzicht in wat “ons Nederlanders” nu zo’n beetje bezig houdt. Hoewel…”ons Nederlanders”, als we kijken naar de nr. 1 dan rijst het vermoeden dat het niet een representatieve afspiegeling van de Nederlandse samenleving is. Op de eerste plek staat namelijk Ajax, gevolgd door de New Kids (film over een aantal jongeren die naar ik hoop al helemaal niet representatief zijn voor Nederland).

Hoeveel is zo’n “Like” nu eigenlijk waard? Heb je er als bedrijf iets aan, gebeurt er iets op zo’n Facebook pagina? Als we naar de top 10 kijken van bedrijfspagina’s met de meeste Likes dan kunnen we bijvoorbeeld kijken naar het aantal reacties in een maand. Dan doet Ajax het aardig met 1779 reacties. Maar het aantal reacties van de nummer twee, New Kids is…nul! En dat blijkt voor meerdere bedrijfspagina’s: veel Likes wil nog niet zeggen dat er ook daadwerkelijk iets gebeurt op een pagina.

Zit er groei in Likes voor bedrijfspagina’s op Facebook? Frankwatching.com deed onderzoek en dit blijkt te stabiliseren. In december 2011 waren er 4,7 miljoen mensen die één van de top 100 bedrijfspagina’s een Like gaven. Dat groeide aan tot 6,4 miljoen mensen in februari 2012 maar zwakt af tot tot 7,4 miljoen mensen in mei 2012. Dat een actie op Facebook daadwerkelijk iets kan betekenen voor je merk bewijst Mc Donalds. Met de actie “de beste burger van Nederland” groeide de bekende fastfoodketen de afgelopen maand het hardst en wist zijn fanbase met maar liefst 431,6% te laten groeien van 6.034 naar 32.350 fans. Of wat te denken van Durex: met een actie waarbij wordt gezocht naar producttesters steeg de teller van 11.164 fans naar 30.000. Tsja, wie wil er nou niet producttester voor Durex zijn, nietwaar?

Jean-Pierre Schreurs is eigenaar van adviesbureau SONDZ. SONDZ geeft marketingadvies op basis van interviews en vragenlijsten via internet (www.sondz.nl). Daarnaast is hij verbonden aan de Hogeschool Leiden (commerciële economie).

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *