Eén op de drie leden van Facebook en Twitteraars in Nederland is gelinked met merken. Dat is een opvallend hoog cijfer. Voor Hyves geldt dat één op de vier leden gelinked is met een merk. Gemiddeld volgt een Twitteraar 2,9 merken, leden van Facebook liken gemiddeld 2,2 merken. De gemiddelde Hyver is vriend van 1,8 merken. Daarmee lijkt Twitter een beter kanaal voor het volgen van merken dan Facebook en Hyves. Dit blijkt uit een onderzoek van Intomart GFK onder 75000 Nederlanders van 13 jaar en ouder die gebruik maken van internet.
Jongeren (t/m 34 jaar) blijken ook vaker gelinked te zijn met merken via Social Media dan oudere leden (35 jaar en ouder). Verder blijkt dat het vooral hoogoplgeleiden zijn die via de Social Media gelinkt zijn met merken. Verder blijkt er een opvallen verschil naar geslacht te zijn. Vrouwen zijn namelijk op Facebook en Hyves vaker gelinkt met merken dan mannen. Op Twitter is dit juist anderson, daar zijn het de mannen die vaker gelinkt zijn met merken.
Een laatste opmerkelijk feit gaat over tv consumptie. Bij Facebook blijkt namelijk dat mensen die weinig tv kijken zich relatief vaker linken aan merken. Daarmee lijkt Facebook een mooi complementair kanaal voor televisie. Geprojecteerd op heel Nederland blijkt dat eenvijfde van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder is gelinkt met merken via Facebook, Hyves.
Social media worden meer en meer een volwaardig communicatie kanaal naast televisie. Het mooie van social media is dat het zowel voor grote als voor kleine merken goede mogelijkheden biedt om te communiceren met de klant.
Jean-Pierre Schreurs is eigenaar van adviesbureau SONDZ. SONDZ geeft marketingadvies op basis van interviews en vragenlijsten via internet (www.sondz.nl). Daarnaast is hij verbonden aan de Hogeschool Leiden (commerciële economie).