Social media: stel een gedragscode op!

Social media biedt voor uw organisatie uiteraard kansen, maar er liggen ook bedreigingen op de loer. Hoe kunt u voorkomen dat deze bedreigingen werkelijkheid worden? Stel een gedragscode social media op voor uw werknemers.

Kansen en bedreigingen

Enerzijds bieden social media uw bedrijf kansen. Zo kunnen uw werknemers hun eigen netwerk via LinkedIn/Facebook gebruiken om de organisatie te profileren en in een goed daglicht te plaatsen. Werknemers die laten zien dat ze trots zijn op hun werk, kunnen bijdragen aan een beter imago bij klanten en werkzoekenden. Anderzijds kan het gebruik van social media een bedreiging voor uw organisatie vormen, wanneer de communicatie over het bedrijf negatief uitpakt.

Bijvoorbeeld:

  • een medewerker twittert kritiek op de eigen organisatie,
  • iemand wil zonder uw toestemming op zijn privéblog over werkgerelateerde zaken schrijven;
  • een werknemer geeft via Twitter en blog kritiek op een leverancier, terwijl uw organisatie net onderhandelt over een nieuwe inkooporder;
  • een werknemer zet vertrouwelijke bedrijfsinformatie op zijn Facebookpagina.

 

Ontwerp een gedragscode

U kunt vervelende situaties voorkomen door vooraf in een gedragscode social media duidelijke regels te geven over wat wel en niet gewenst is. Deze code bevat zowel de gebruiksspelregels bij een overlap tussen werk en privé als de sancties die (kunnen) volgen bij overtreding van deze gedragscode. De achterliggende gedachte is dat het is toegestaan actief te zijn op social media, mits het bedrijf er niet onder lijdt.

Beantwoord in de code de volgende vragen:

  • Mogen werknemers op hun privéblog over werk gerelateerde zaken schrijven?
  • Heeft u als werkgever iets te zeggen over wat iemand in zijn vrije tijd op Fa-cebook plaatst?
  • Vormen uw werknemers ook buiten werktijd het visitekaartje van uw onderneming en dienen zij daarom altijd rekening te houden met uw belangen?
  • Hoeveel tijd mogen zij al twitterend en dergelijke onder werktijd doorbrengen?

 

Wilt u een gedragscode social media voor uw organisatie opstellen of heeft u vragen over wat wel en niet mag op het gebied van social media in relatie tot het werk? Neem dan contact op met uw adviseur.

John Peek

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *