Iedere dag is de situatie op de woningmarkt op een of andere manier wel in het nieuws, helaas niet altijd in positieve zin. Hoewel het aanvankelijk leek dat de crisis in Katwijk zo’n vaart niet zou lopen, zijn het ook hier op het gebied van de huizenmarkt roerige tijden. De markt is aan verandering onderhevig. Er worden minder woningen verkocht, huizen staan langer te koop en de trend van dalende verkoopprijzen is ook hier ingezet. De koper is niet alleen onzeker en afwachtend, maar ook kritisch en de regels van de banken zijn strenger. De gouden tijden van de makelaars zijn voorbij. Makelaars moeten alle zeilen bijzetten, om het hoofd boven water te houden. Niet alleen de makelaars, maar ook verkopers en kopers moeten een andere koers gaan varen. Er staan veel woningen te koop, in sommige straten of appartementencomplexen is het een kleurrijk geheel van diverse te koop borden. De concurrentie is dus groter dan ooit tevoren. En hoewel dat enerzijds veel keuze en mogelijkheden biedt voor kopers is het anderzijds ook lastiger voor hen om daarin een goede keuze te maken. Het belang van de locatie van een te koop staande woning schuift daardoor meer naar de achtergrond en wordt er steeds meer gekeken naar wat de woning te bieden heeft.
Uitdaging
Voor verkopers ligt hierin dan ook juist de uitdaging. Want hoe zorg je er nu voor dat de woning in het gezichtsveld van de potentiële kopers komt? Hoe wordt de woning gevonden en ook daadwerkelijk bekeken? Presentatie lijkt hierin het sleutelwoord. Perfecte foto’s, 2- en 3d plattegronden, verkoopstyling en plaatsing op de juiste internetsites. Door middel van deze aanvullende verkoopmethoden, als ook gebruik makend van social media naast traditionele verkoopmanieren, wordt ingespeeld op de veranderingen. Dit moet ervoor zorgen dat de kopers verliefd worden op de woning en “verkocht raken”. Het kijken en vooral ook luisteren naar zoekers of kopers is dus van essentieel belang. Richten op het proces is belangrijker dan op de transactie. Door je te leren verplaatsen in de potentiële kopers en doelgroepen, zul je uiteindelijk sneller resultaat boeken.
De stand van de zeilen
Deze tijden vragen dus nogal wat van de makelaar, maar bieden ook kansen en mogelijkheden. Kernwaarden als openheid, creativiteit, flexibiliteit en kwaliteit gecombineerd met vakinhoudelijke en actuele kennis zijn daarbij vanzelfsprekend. Middelen als internet, netwerken en relatiebeheer moeten hoge prioriteit hebben. Een kapitein die niet weet waar hij naar toe vaart, klaagt altijd dat de wind uit de verkeerde hoek komt. Vernieuwing en innovatie zijn nodig om de toekomst van de woningmarkt en makelaardij met vertrouwen tegemoet te zien. Vooruitstrevend, resultaat- en toekomstgericht.
De richting van de wind kun je niet veranderen, de stand van de zeilen wel!
drs. A.(Annemarie) Hoevens-Peeters
Hoevens Makelaardij bv
Katwijk