Ondernemer heeft hoog ADHD-gehalte nodig

Ondernemen is tegenwoordig niet meer zo gemakkelijk. Een goed voorbeeld daarvan demonstreert de makelaardij in onroerende goederen, of registergoederen, zoals deze nu met een mooi woord heet. Dat was vroeger een zeer geschikt vak voor wat luiere, of van huis uit al enigszins welgestelde mensen. Een advertentie met fotootje en aanprijzende tekst in de krant al genoeg om gegadigden binnen te krijgen. De klant betaalde dat en het leverde tegelijk mooie reclame voor het kantoor op. Er werd toen nog slechts actie ondernomen, wanneer iemand opbelde om een bezichtiging af te spreken. Een aardige babbel was al voldoende. Het moest gauw tot een zaak komen, of dan maar niet, er kwam toch genoeg vanzelf binnen. Tegenwoordig is er veel meer inzet voor nodig om te scoren. Uitsluitend de ijverigen overleven. Gelukkig bestaan er daar nog een paar van, waar wij dan ook voor ons commercieel vastgoed graag gebruik van maken. Vandaag de dag vraagt het vak om continu inzet. Men moet om op de hoogte te blijven van de commerciële en financiële markten, bestemmingsplannen, fiscaliteit, (duurzame) bouwkundige zaken, etc., permanent blijven bewegen en luisteren naar wat de klant echt wil en kan. Last but not least is het natuurlijk een vereiste, volledig op te gaan in zoveel mogelijk lijfelijke en sociale netwerken. Alle inventiviteit is daarbij nodig, om vraag en aanbod tot één passend geheel te smeden.

Als je er eenmaal voor gekozen hebt, om een bedrijf met voldoende kans op succes te gaan opzetten, vraagt dat dus een hoge inzet. Naar mijn idee, beschikken de meeste geslaagde ondernemers over een bepaald  ADHD-gehalte. Sinds kort wordt dit kenmerk ook bij volwassenen geconstateerd (AADD). Een positieve eigenschap van deze kwaal betreft de hyperactiviteit-stoornis.

Degene die daarmee behept is, handelt op impulsen, terwijl de aandacht zich maar kort tot specifieke zaken bepaalt. Men schakelt versneld over naar een diversiteit aan gebieden. Het gehele spectrum aan te ondernemen stappen wordt, generalist als ze zijn, op gevoel overzien en gedaan. Alles moet volgens hen direct in gang worden gezet, maar ook direct worden afgemaakt. Een beweeglijkheid in creativiteit die moeilijk te onderdrukken valt.  Zo ken ik hele sterke ondernemers, met deze achtergrond. Zij zijn in mijn optiek het meest succesvol, wanneer zij met mensen om zich heen werken, die meedenken in hun keuzes tussen hogere en lagere prioriteiten. Dat onderscheid maken ze zelf niet eenvoudig. Uiteraard is deze eigenschap voor de ondernemer in kwestie niet altijd een pretje, want je hebt nooit rust. Hopelijk wordt voor hen veel gecompenseerd, door de voldoening van het eindresultaat. Gelukkig zijn we geen van allen standaard, dat heeft juist zijn charme.

Je moet er dus echt voor kunnen en willen gaan, wil je als zelfstandige ondernemer, ondanks de nodige risico ‘s, aan de slag. Kortom, met gewoon een bankrekeningetje openen en een bord op de gevel, red je het niet meer. Talent biedt dan ook geen enkele garantie voor welslagen. Met zweet op de rug kom je het verst. Iemand met wat minder aanleg, maar wel een drive om ervoor te vechten en ook nog eens wil leren van de ervaringen van de senioren, eindigt bijna altijd goed.

Neem een voorbeeld aan het voetbal. Sommige spelers redden het nooit. Zij realiseren zich niet voldoende dat het publiek de afzetmarkt voor hun product is. Het zijn per slot de toeschouwers die het kunstje sponsoren. Laat ze in je geloven, door te laten zien dat je er voor gaat. Anticipeer en speel strategisch, nadat je eerst de tegenstander (de markt) goed hebt bestudeerd. Oefen eindeloos op de techniek. Kortom, beheers de materie en blijf bij. Als het dan ook maar half in je zit, speel je uiteindelijk hoofdklasse. Eigenlijk vraagt alles, waar je maar iets in wilt bereiken, om ondernemen…

Menno Smitsloo, eigenaar Smitsloo Groep

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *