Bovenstaande kopte Intermediair recentelijk. Het betreft een onderzoek in 36 landen van twee Duitse onderzoekers van de universiteit van Wuppertal. De conclusie die Intermediair trekt uit het werk van de onderzoekers is: “vrouwen zijn vaak minder geschikt voor een bestaan als ondernemer dan mannen, omdat zij minder risico’s nemen en minder competitief zijn.”.
De Duitse onderzoekers ontwikkelden een model waarbij de volgende factoren meegenomen worden: het nemen van risico’s, competitiedrang, proactiviteit, verantwoordelijkheid, optimisme, zelfverzekerdheid, innovatievermogen en efficiëntie. Op al deze factoren blijken vrouwen lager te scoren dan mannen, en vooral op competitiedrang.
Z24.nl geeft een goede nuancering: de vraag is of de persoonlijkheidskenmerken die vrouwen in het algemeen zouden hinderen bij het opstarten van een onderneming zijn aangeboren of aangeleerd. In andere woorden: missen vrouwen een ‘ondernemersgen’, of worden bepaalde eigenschappen bij vrouwen vanaf jongs af aan onderdrukt? Femalefactor.nl geeft weer een heel andere blik door te wijzen op het feit dat vrouwelijke ondernemers minder vaak failliet gaan dan hun mannelijke collega’s. Dus door het feit dat ze minder risicovol gedrag vertonen zijn zij juist meer geschikt als ondernemer, aldus Female Factor.
Het is een feit dat er minder vrouwelijke ondernemers zijn dan mannelijke. Vrouwen geven minder vaak de voorkeur aan een bestaan als zelfstandige dan mannen. Maar de vrouwelijke ondernemers die ik ken zijn stuk voor stuk krachtige persoonlijkheden die gaan voor hun bedrijf. En als klant wil je liefst ook geen risico lopen met het geld dat je investeert. Dus als ik de keuze krijg tussen een vrouwelijke en een mannelijke ondernemer dan weet ik het wel…
Jean-Pierre Schreurs is eigenaar van adviesbureau SONDZ. SONDZ geeft marketingadvies op basis van interviews en vragenlijsten via internet (www.sondz.nl). Daarnaast is hij verbonden aan de Hogeschool Leiden (commerciële economie).