Gamification; meer dan een nieuwe hype

Gamification is het integreren van spelmechanismen in niet-gamegerelateerde omgevingen. Het is de nieuwste trend in het internetlandschap. Zo richten diverse succesvolle startups zoals Foursquare en Badgeville zich op gamification. Waar het bij Foursquare onschuldig begon met het verdienen van badges tijdens het inchecken bij locaties, is het nu uitgegroeid tot een waar virus. Steeds meer bedrijven springen in op deze nieuwe trend en volgens onderzoeksbureau Gartner zal in 2015 meer dan de helft van alle innovaties tot stand zijn gekomen met behulp van een spelvorm.

Heel recent is het experiment van Google met gamification: Amerikaanse gebruikers van Google News kunnen badges verdienen die uitdrukken dat zij veel nieuws op een bepaald gebied met hun vrienden delen. Hoe meer je deelt, hoe meer sterren er op je badges komen te staan. Dat geeft fanatieke gebruikers het gevoel dat ze stijgen in de pikorde. De vraag rijst waar gamification nog meer voor kan worden ingezet. Jeroen van Mastrigt, lector aan de HKU, ziet het als een educatief iets. “Een game is ideaal om engagement te creëren, want games maken emoties vrij.” Op deze manier kun je op een laagdrempelige manier mensen iets leren. Het hoeft niet altijd serieus te zijn: “Gamification gaat om problemen oplossen, zinvol of niet zinvol.” Een voorbeeld waarbij problemen door middel van gamification opgelost worden, is het spel Foldit. Al spelend wordt er een bijdrage geleverd aan de wetenschap. Het doel is om achter de vorm te komen van een bepaald eiwit, dit d.m.v. het ‘vouwen’ van eitwitten. Aangezien er vele miljoenen manieren zijn waarop een eiwit gevouwen kan worden, zou het vreselijk lang duren om een computer al die mogelijkheden te laten doorrekenen. Maar met behulp van het ruimtelijk inzicht waar het computers aan ontbreekt, kunnen mensen dit vouwen van eiwitten goed snappen. Maak er een spel van dat verslavend genoeg is dat heel veel mensen het gaan spelen, en de oplossing is zo gevonden. Zo is er een enzym dat er voor zorgt dat AIDS kan groeien en overleven in het lichaam. Wetenschappers proberen al 15 jaar de structuur van dit enzym te bepalen, zonder succes. De spelers van Foldit losten het binnen 2 weken op. Deze oplossing werd gecontroleerd door de onderzoekers, en bleek correct. De nuancering ‘het is maar een spelletje’ heeft opeens een heel andere betekenis gekregen.

Hans van Wezenbeek
Sales & Marketing
Dune Reclamebureau
071 – 40 71 961

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *