Er was eens…


Deel dit artikel

Wie herkent het niet uit zijn kindertijd: een sprookje of een verhaal voor het slapen gaan. We zijn allemaal grootgebracht met het voorlezen van verhaaltjes. Het ene beter dan het ander – dat wel – maar zoals iedereen dat wel had, was één verhaal voor mij de absolute favoriet. Deze moest dan ook elke avond voorgelezen worden. Slapen was anders geen optie. 

Dit uiteraard tot verveling van mijn ouders. Zij hebben dat verhaal zo vaak voorgelezen, dat ze na verloop van tijd het boek niet eens meer nodig hadden. Het verhaal werd woord voor woord uit het hoofd verteld. Om het een beetje afwisselend te houden, werden her en der nieuwe fragmenten uit eigen fantasie toegevoegd aan het verhaal. Mijn ouders kunnen dit verhaal vandaag de dag nog bijna probleemloos vertellen. De kracht van verhalen is blijkbaar veel groter dan we vermoeden. 

‘Merkverhalen’
Niet geheel toevallig werkt dit precies zo bij ‘merkverhalen’. Deze verhalen worden bepaald en opgeschreven. Maar met name ook vaak herhaald en benadrukt in alles wat een merk doet. Zo worden onder andere werknemers, klanten en leveranciers steeds bestookt met die ene consistente ‘brand story’. Net zolang tot zij het zelf ook kunnen vertellen. Maar belangrijker nog: zij gaan met hun eigen fantasie zelf dingen toevoegen aan het verhaal, die uiteraard perfect in het bestaande verhaal passen. Het verhaal komt zo letterlijk tot leven.

Zo’n verhaal wat we allemaal nog uit onze jeugd kennen, is het perfecte merkverhaal. En aangezien we deze verhalen nog altijd herinneren, heeft het dus impact gehad en voor een blijvende herinnering gezorgd. Sterker gezegd: het verhaal leeft voort en zal nog lang blijven bestaan. Dus heb je een goed merkverhaal dan…

…leef je nog lang en gelukkig.

Hulp nodig?
Snel aan de Slag! mag alle aangesloten organisaties een vrijblijvende workshop aanbieden van IM Creative Agency om te bepalen wie je als merk bent of wil zijn. Voor meer informatie of het plannen van een workshop neem je contact op met Tymo de Wit, tymo@interactionmatters.nl.

Maarten van Vliet, Partner bij IM Creative Agency 

Leave a Comment