Kwaliteit, vakmanschap, flexibiliteit, samenwerking en lef bij Heemskerk Fresh & Easy


Deel dit artikel

Grote kans dat u nog nooit van Heemskerk Fresh & Easy heeft gehoord, maar wél iets van het bedrijf op uw bord heeft gehad. Want iedere week levert het 3,5 miljoen pakketten groenten aan de Nederlandse retailers. En niet alleen daar, ook in het buitenland timmeren ze aan de weg.

Genomineerd voor De Sterkste Schakel 2020

“Wij maken gezond eten lekker én makkelijk”, het is het eenvoudige uitgangspunt achter de commerciële strategie van het bedrijf uit Rijnsburg. Jantine Heemskerk, commercieel directeur, legt uit: “Volgend jaar is het zestig jaar geleden dat Wim Heemskerk begon met het leveren van voorgesneden soepgroenten. Het gemak van ‘voorgesneden’ was in die jaren nog vreemd. Terugkijkend zie je dat hij een vooruitziende blik had.” Gemak is inmiddels niet meer weg te denken: van zakjes gesneden appelen op het station tot zorgvuldig samengestelde maaltijdpakketten bij de supermarkt.

Grote volumes en grote zorg
Een sorteermachine die een bruin blaadje van de lopende band af blaast, verpakking in ‘beschermde atmosfeer’ en een organisatie die rekening houdt met de weersverwachting. “Wanneer je 3,5 miljoen pakketten in zeer diverse soorten, maten en samenstellingen per week maakt, dan moet je heel precies managen. Vanuit het oogpunt van voedselveiligheid, maar vooral nog van kwaliteit in de winkel, besteden wij daar erg veel zorg aan.” Die grote zorg heeft geleid tot vele innovaties en een onstuimige groei.

Uitdagingen aangaan met klanten
Het einde van die ontwikkeling en groei is nog lang niet in zicht. “Wij behoren tot de top drie ‘bewerkers’ in Nederland, maar halen nog maar 15% van onze omzet uit het buitenland. Wij hebben daar geen actief verkoopapparaat en groeien daar mede door ons werk voor internationale ketens hier zoals Subway, Burger King en KFC.” Een van de grootste is Lidl dat Heemskerk ‘meeneemt’ naar bijvoorbeeld Denemarken en Duitsland. “Het mooie is dat het gemak dat de Nederlandse consument gewend is daar nog in de kinderschoenen staat. Samen met onze opdrachtgevers en natuurlijk ook op eigen initiatiefde uitdaging aangaan om dat elders ook succesvol te maken is hartstikke mooi.”

Gaat het nu om groente of om mensen?
Heemskerk is een familiebedrijf, heeft bijna 1.000 medewerkers en toch een hele platte organisatie. Heemskerk: “Het gros van de mensen werkt in de productie en de logistiek. Dat laat maar enkele tientallen over voor afdelingen zoals inkoop, planning,  commercie en diverse stafafdelingen. Met een relatief klein commercieel team hebben we de contacten met onze opdrachtgevers, de klant bedienen doen we met alle 1000 medewerkers. Voor mij is het belangrijkst om mensen om mij heen te hebben die hun werk net zo goed of misschien wel beter dan ik kunnen.” Daar draait het dus om mensen.

Net als het bij de verkoop van groenten om mensen draait: “Wij kunnen inmiddels voor onze klanten voorspellen wat er in de winkel moet liggen. Wij voelen aan wat mensen willen en kunnen dat met consumentendata onderbouwen.”

Het gaat dus om groente én om mensen. Daar zijn ze in Rijnsburg heel ver mee gekomen.

Heemskerk fresh & easy
Vinkenweg 32, Rijnsburg
T 071 402 1338
E info@heemskerkfresh.com
I www.heemskerkfresh.com

Leave a Comment