Heb jij jouw bedrijfslogo al geoptimaliseerd? 7 tips!

Deel dit artikel

In deze tijd is het belangrijk om je als bedrijf met jouw logo goed te onderscheiden van concurrenten. Hoe kun je jouw bedrijfslogo goed vormgeven en deze op een slimme manier promoten? De zeven tips hieronder helpen je een flink eind op weg!

1. Eerste indruk is het belangrijkste
Denk bij het ontwerpen van een logo goed na over de kleuren, het lettertype en het ontwerp. Slim is om een reclamebureau of ontwerpstudio mee te laten denken over jouw ontwerp. Zo wet je zeker dat jouw logo aan de eisen van deze tijd voldoet en een goede eerste indruk maakt!

2. Zet jouw logo breed in
Zorg ervoor dat jouw bedrijfslogo overal terugkomt. Niet alleen op het bedrijfspand, maar ook op de bedrijfswagens, op briefpapier, onder e-mailcorrespondentie en op muurstickers. Met name het laatste is slim: laat muurstickers bedrukken met het logo van jouw bedrijf. Muurstickers bedrukken is, net als folders en visitekaartjes maken, een manier om de uitstraling van jouw bedrijf nog verder te vergroten.

3. Ga voor een tijdloos ontwerp 
Het is natuurlijk verstandig om een logo te (laten) ontwerpen die een tijd mee kan. Houd hier bij het design rekening mee, zodat je niet over drie jaar een nieuw logo hoeft te maken. Ga dus voor een tijdloos ontwerp!

4. Denk goed na over de kleur
Kleuren doen iets met mensen, onbewust en bewust. Uit onderzoek is bekend dat kleurencombinaties als geel en blauw of rood en geel er ‘goedkoop’ uitzien. Wat donkerder kleuren, zoals grijs of zwart, ogen juist professioneel en strak.

5. Bedenk een strakke tag line
Een strakke en korte tag line of slogan doet wonderen. Denk aan korte uitspraken als ‘Dat zeg ik: Gamma!’, ‘Just do it!’ en ‘Als beste getest!’ Naast en logo is zo’n strakke en snelle tekst iets dat een leus die in het hoofd van de doelgroep blijft hangen en bij herhaling herkenbaarheid oproept.

6. Houd het simpel
Less is more, dat geldt zeker bij logo’s. Een logo is in principe klein en kan maar een beperkte hoeveelheid informatie overdragen. Houd het logo daarom simpel en probeer er niet teveel informatie in te stoppen. Een logo hoeft zelfs niet eens direct duidelijk te maken wat jouw bedrijf doet. Als je de aandacht maar trekt!

7. Ook de font is van belang 
Het lettertype heeft ook effect op de indruk die een logo maakt. Een dik lettertype roept associatie op met ‘goedkoop’, terwijl een dun en elegant lettertype luxe uitstraalt!

Leave a Comment