Ja, leuk. En nu?


Deel dit artikel

Het social mediaonderzoek 2019 is weer gepubliceerd. We weten wederom welk platform het grootst is, wat onder jongeren hot en wat not is, waar je moeder meekijkt en wat echt zóóó 2018 is. Facebook is dood, Instagram is voor mooie plaatjes en Snapchat? Dat doen toch alleen 13-jarigen? Dus hup, met z’n allen achter de trends aan. Of toch niet?

#Facebook is dood!
“Massale uittocht jongeren”, “Ruim 640.000 gebruikers verdwijnen dit jaar”, “Dagelijks Facebook-gebruik daalt fors”. Ja, het is allemaal waar. En nu? Met zijn allen Facebook boycotten en a la minute een Snapchat-account aanmaken? Los van het feit dat Facebook met 10.1 miljoen gebruikers het tweede grootste platform en daarmee nog steeds een relevant kanaal is, zou je jezelf één vraag kunnen stellen: “Laat ik hier mijn volgers content zien dat voor hen van waarde is, of ben ik gewoon reclame aan het maken?”. Het algoritme dat zorgt dat Facebook content van vrienden en familie voorrang geeft boven bedrijfsmatige content, zegt het eigenlijk al; je moet vrienden zijn… Maar ja, is dat wel wat je wilt? Vrienden zijn met je ouders? Vroeger stond jij toch ook niet met moeders in de disco? 

#Nummer1!
Op dan maar naar de nummer één. YouTube, of nee Instagram. Nee wacht, WhatsApp? Hoe integreren we dat nu weer in onze social marketingkalender? Want je moet het wel doen, toch? Een groei van 3%, 380.000 nieuwe gebruikers én de meest gebruikte mobile app. Echt iedereen zit daar nu op.

Als je een nieuw klantenservice-kanaal voor je bedrijf wilt opstarten, is het verstandig om snel aan de slag te gaan. Want WhatsApp op een slimme manier integreren, kan een aanzienlijke efficiency opleveren op de klantenservice of webcare-afdeling. Lijdt jouw business nog niet aan een verstopte callcenter of servicedesk? Dan is de haast wellicht onnodig. Maar ja, wat dan wel? Whatsapp-storytelling? Exclusieve content en voordeeltjes voor fans in jouw besloten WhatsApp-lijst? Kan relevant zijn, maar de vraag blijft; “Laat ik mijn volgers hier waardevolle content zien of probeer ik gewoon reclame te maken?” 

#Waar zijn de jongeren?
Op Instagram natuurlijk. Dit platform realiseert onder de jongeren een spectaculaire groei van 26% ten opzichte van 2017. Hippe dingen doen dus? Is dat wat ze willen? Maar de jongeren tussen 20 en 39 jaar dan? Of vinden wij dat niet meer de ‘echte’  jongeren? Het is wel 26% van alle Instagram-gebruikers. Wel is het een aanzienlijk kleiner percentage ten opzichte van de 76% jongeren tot 19 jaar die massaal op Instagram zitten. 

Laten we iets dieper graven. De leeftijdsgroep 15-19 jarigen bestaat ongeveer uit 1 miljoen personen, 20-39 jarigen zijn met 4 miljoen en 40-65 jarigen 6 miljoen. Geeft dit al een iets ander beeld van de samenstelling van de Insta-users? 

Voordat je met Instagram TV en Stories aan de slag gaat, of misschien dit kanaal gaat lanceren om de jongeren te bereiken, kun je jezelf weer de vraag stellen: “Laat ik mijn volgers hier content zien dat voor hen van waarde is, of probeer ik gewoon reclame te maken?” 

Is reclame maken dan zo erg? Nee, helemaal niet. Bovendien heb je bij content marketing als bedrijf de mogelijkheid veel meer te vertellen aan je fans. En kun je hen op meerdere manieren in aanraking laten komen met jouw belofte. Content kan een verhaal vertellen dat de moeite waard is om te delen. Een verhaal dat harten veroverd en binding tussen jouw fans en jouw bedrijf creëert. Maar, dit kan alleen als je waarde biedt en de content aansluit op de beleving van de doelgroep. En hoe zij specifiek de verschillende social media-platformen gebruiken. En nee, niet elk platform is bij voorbaat relevant voor jouw business. 

Generatie Z gebruikt bijvoorbeeld wel vijf schermen tegelijk. En hebben een spanningsboog van acht seconden. Deze vaardigheid maakt het dat ze veel beter dan vorige generaties kunnen filteren welke content voor hen relevant is. Een niet interessante advertentie is dus zo weggeklikt of geswipet. 

Dus voordat je ook maar één aanpassing doet op je social mediabeleid, je marketeer licht geïrriteerd vraagt; “Waarom doen wij eigenlijk nog niet aan Whatsapp-marketing?” of je reclamebureau roept dat ze als de donder een Snapchat-campagne moeten bedenken, vraag jezelf dan eens af: “Wil ik mijn volgers content laten zien dat voor hen van waarde is, of probeer ik gewoon reclame te maken?”

(Het volledige onderzoek is op te vragen via https://www.newcom.nl/socialmedia2019) 

Nermin Hulic – Red Niños – Social Agency

In #SoSocial geeft Nermin, co-founder van Red Niños – Social Agency, zijn kijk op de wereld van social en content-marketing.
Instagram: @holaredninos
Kanaalpark 140 Leiden
redninos.nl

Leave a Comment