De Jong onderhoudt wagenparken voor bedrijven

‘We hoeven nergens naar om te kijken’

De Jong Automotive verzorgt al vele jaren de wagenparken van meerdere bedrijven, waaronder een groot deel van het wagenpark van GBV Installatiegroep BV, dat in maart met haar 26 bedrijfswagens (van de dochterbedrijven Botermans en Safety 2) verhuisde naar bedrijventerrein Klei-Oost Zuid in Rijnsburg. Facilitair manager Henk Griffioen vertelt waarom zijn bedrijf al meer dan 25 jaar voor De Jong kiest. 

Het familiebedrijf van directeur/eigenaar Harold de Jong heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een allround autobedrijf met verkoop, lease, onderhoud en reparatie van alle automerken. Veel onderhoudswerk voor zakelijke klanten loopt via leasemaatschappijen. Dat is de reden waarom De Jong al in 2019 is aangesloten bij JAMES Autoservice, een onafhankelijk keten van autobedrijven, die voor vrijwel alle leasemaatschappijen in Nederland onderhoudswerkzaamheden doet.

Geen wachttijden

“Wij onderhouden en repareren veel bedrijfswagens”, zegt Harold de Jong van het Katwijkse autobedrijf, dat al meer dan zestig jaar bestaat. “Bij ons kun je altijd binnen twee weken terecht voor onderhoud en apk-keuringen. Wachttijden van zes tot acht weken komen bij ons niet voor. Alle kennis en apparatuur die nodig is voor onderhoud, is bij ons aanwezig. Zakelijke opdrachtgevers hoeven alleen de kilometerstanden door te geven en wij doen de rest. Desgewenst zetten we onze haal- en brengservice in of zorgen we voor gelijkwaardig vervangend vervoer, ook als auto’s met pech onderweg staan.”

Een trouwe zakelijke klant van De Jong Automotive is GBV Installatiegroep uit Valkenburg, dat half maart alle activiteiten onderbracht in een gloednieuw pand op bedrijventerrein Klei-Oost Zuid in Rijnsburg. Behalve Botermans Elektrotechniek zijn daar nu ook de zusterbedrijven Safety 2 (Den Haag) en Van Eijk Elektro (Nootdorp) gevestigd. Meer dan de helft van de 26 bedrijfswagens is in onderhoud bij De Jong Automotive en ook deze auto’s zijn via een leasemaatschappij aangeschaft.

De perfecte bedrijfswagen

“Onze monteurs rijden met de Citroën Jumpy”, zegt facilitair manager Henk Griffioen van GBV Installatiegroep. “Een complete auto; alles zit erin, onder andere een navigatiesysteem en airco. Ook qua formaat voldoet de auto. Al onze spullen kunnen we erin kwijt. Er is dus geen enkele reden om op zoek te gaan naar een ander merk.”

In totaal hebben Botermans en Safety 2 samen zestien busjes van De Jong Automotive rondrijden. “Dat voor deze auto is gekozen, heeft alles te maken met het feit dat De Jong van oudsher Citroën-dealer was”, gaat Griffioen verder. “En net als wij was De Jong lang in Valkenburg gevestigd. Dat verklaart onze langlopende relatie die we in de loop van de jaren hebben opgebouwd. De samenwerking is goed. Er is duidelijkheid en afspraak is afspraak. De serviceclub van De Jong bestaat uit enthousiaste mensen die meedenken en problemen meteen oplossen. Als er iets is met een auto worden we direct geholpen. En bij aanschaf van een nieuwe auto regelt De Jong alles: de coördinatie rondom de bedrijfswageninrichting, het verzorgen van de belettering en het monteren van eventuele accessoires. De auto wordt volledig rijklaar afgeleverd. Zelf hebben we er geen omkijken naar.” 

“Voordeel is ook dat De Jong tegenwoordig meerdere merken onderhoudt en deel uitmaakt van autobandenleverancier Euromaster”, voegt Griffioen nog toe. “Daardoor hebben ze alle kennis onder één dak en doen ze ook onze halfjaarlijkse bandenwissels.” 

Elektrisch rijden

Sinds september 2022 heeft Botermans een elektrische Citroën Jumpy rondrijden, die gebruikt wordt door de storingsdienst. Hoe bevalt elektrisch rijden? Henk Griffioen: “We zijn nog niet onverdeeld enthousiast. De auto is duurder in aanschaf, het bereik is beperkt en de laadprijs is best pittig, doordat monteurs de auto aan openbare laadpalen moeten opladen. Niet iedereen heeft een oprijlaan met een eigen aansluiting. Bij ons nieuwe kantoor aan de Trappenberglaan kunnen we wel zelf opladen. Ons pand is zelfvoorzienend en levert energie die we kunnen gebruiken om elektrische auto’s op te laden.” 

“Maar er zijn nog wel wat hobbels te nemen, want onze auto’s zijn continu onderweg en moeten altijd opgeladen zijn in geval van storingen bij onze klanten”, concludeert Griffioen. “Aan de andere kant zie je dat steden zoals Leiden van plan zijn om op 1 januari 2025 emissievrije zones in te voeren. We moeten dus wel kijken hoe we dat gaan oplossen.”

Onzekerheden

Ook De Jong ziet dat de elektrische bedrijfsauto nog niet volledig wordt omarmd door bedrijven. Harold de Jong: “Iedere zakelijke klant staat voor de keus of hij wel of niet elektrisch gaat rijden. Veel zaken zijn nog onzeker: het bereik, oplaadmogelijkheden, de prijs, bpm, wel of geen emissievrije zones et cetera. Klanten vragen ons om advies en willen verschillende keuzes hebben. Daarom is het goed dat we alle soorten auto’s in ons assortiment hebben: benzine-, diesel- en elektrische auto’s, en dat auto’s op fossiele brandstoffen steeds schoner worden.”

De Jong Automotive
Koningin Julianalaan 1
2224 EW Katwijk
071 402 85 54
[email protected]
www.dejongkatwijk.nl     

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *