Waarom denken zoveel ondernemers dat ze hun klanten ‘lastig vallen’ met regelmatige emails? Waarom hoor je dat soort negatieve reacties zelden over Facebook (en/of andere social media)? Een korte uitleg van deze eigenaardigheden en hoe genomineerden voor de Sterkste Schakel van Rijnland 2023 hiermee omgaan.
Wij horen het heel vaak: ‘Wij sturen geen mails want dat vinden wij maar ‘lastig vallen’.’ Bij doorvragen blijkt daar vooral achter te zitten dat ondernemers zelf vinden dat zij door ándere aanbieders worden lastiggevallen. ‘Wekelijks nieuwe mailtjes met aanbiedingen waar ik helemaal niet op zit te wachten. Wanneer je toevallig eens ergens op het gezocht bij Google, dan zie je nog een tijd lang aanbiedingen voor vergelijkbare dingen op je tijdlijn voorbij komen.’ Dat dit soort berichten jou hinderen betekent dat je ze opmerkt en bewijst dus vooral hoe succesvol ze zijn om mensen te bereiken.
Relevant nieuws is nóóit hinderlijk
Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn wiens hoofd even niet naar mailtjes of berichtjes staat. Niet iedereen heeft altijd belangstelling voor alles dat je te melden hebt. Maar je kunt je voorstellen dat dat afhangt van het belang van je nieuws.
‘Voor ons badkamerbedrijf Joustra Badkamers’, vertelt Marco Joustra van Joustra Tegels, ‘publiceren wij een magazine over trends en inspiratie. Geen verkoopfolder, maar een overzicht van wat er nu qua design in de mode is en qua techniek beschikbaar is. Dat is een mooie productie die huis-aan-huis in de Bollenstreek wordt bezorgd.’ Ook op Instagram plaatsen ze foto’s van fraaie gerealiseerde projecten.
Victor, de zoon van Dino Busch van Busch Automotive maakt de posts voor social media. ‘Natuurlijk maakt hij de berichten over reguliere onderwerpen. Echt leuk zijn de fotoseries en video voor social media voor bijzonder aanbod, bijvoorbeeld van de keer dat wij al een tijdje drie mooie Alfa’s tegelijkertijd in de zaak hadden staan. Ik denk dat mensen die leuker vinden.’
Hoeveel mensen kun je eigenlijk bereiken?
Een beetje detailhandel heeft als snel duizenden klanten. Bij autobedrijven, dienstverleners en aannemers ligt dat rond de honderden. Bijzondere vakspecialisten hebben er tientallen. Alleen bij die laatste groep is het haalbaar om je klanten gewoonweg af en toe te bellen. Voor alle anderen is een emailnieuwsbrief of berichten op social media noodzakelijk om ze op de hoogte te houden.Planresult in Bodegraven legt zich – onder meer – met bouwadviezen en projectmanagement toe op de verduurzaming van oudere kantoorgebouwen. ‘Wij gebruiken LinkedIn,’ vertelt directeur Reinout Kuus, ‘daar hebben mijn compagnon en ik samen waarschijnlijk meer dan 2.000 contacten. Zolang wij daar berichten plaatsen over projecten in uitvoering blijven wij weer terug horen dat relaties dat gezien hebben. Dat is voor ons genoeg.’
Hoewel social media nog steeds vaak genoemd worden is het wel belangrijk om daarvan te checken hoeveel volgers je nu echt hebt. Meestal is dat aantal slechts een fractie van het aantal klanten op de klantenlijst. Dan moet je wel van heel goede huize komen om op social media net zoveel mensen te bereiken en is een directe e-mailing veel slimmer.
En, werkt het?
Er is eigenlijk maar één reactie die telt als je wilt weten of je nieuwsbrieven en social media berichten ‘werken’: gaat je omzet erdoor omhoog? Het aantal ‘likes’, ‘vrienden’, hartjes of wat dan ook is niets waard wanneer er geen concrete aankopen of offerte-aanvragen binnenkomen.
Joustra: ‘Wij gaan alleen af op de positieve reacties: onze brochure wordt gewaardeerd wanneer klanten zeggen hij weer mooi is en wij zien rechtstreeks opdrachten binnenkomen van mensen die iets gezien hebben op social media.
‘De drie Alfa’s waren na onze berichten op social media wel vrij vlot verkocht,’ dus ik zou zeggen dat het werkt. Maar als wij mensen willen herinneren aan hun APK, dan doen wij dat persoonlijk. Geen brief of email, gewoon bellen.’
Jos van Kesteren van Autotaalglas Lisse gebruikt de diensten van de landelijke organisatie. ‘Ik weet niet eens hoeveel klanten er op onze verzendlijst staan. Veel mensen melden zich ervoor af, omdat ze tenslotte ook niet regelmatig gebruik maken van onze dienstverlening. Maar zodra er een landelijke campagne gevoerd wordt, merken wij dat wel onmiddellijk. Zeker als het acties zijn voor ruitenwissers, veiligheidscontroles of het polijsten van koplampen, waar mensen dus meteen iets aan hebben.’
Je klanten blij maken met nieuws over je bedrijf of je producten/diensten kan altijd, zolang het maar relevant is. Met een op maat geschreven e-mail bereik je ze directer dan via social media. Zijn er tenslotte klanten die toch vinden dat je ze ‘lastig valt’ dan weet je in ieder geval dat je hem of haar bereikt hebt en kun je ze meteen vragen naar wat ze wel interessant vinden.