Stelling: Door corona komen creatieve ondernemers bovendrijven

Winkel of horecazaak dicht door de maatregelen om de uitbraak van Covid-19 in te dammen? Voor veel ondernemers betekent het niet minder dan een economische ramp. Alleen hoe ga je zo’n tegenslag te lijf? Door in een hoekje te wachten tot iedereen is ingeënt en de maatregelen worden ingetrokken of door met nieuwe ideeën en plannen voor de onderneming te komen? Klopt de stelling dat door corona de creatieve ondernemers komen bovendrijven?  We vroegen het zes juryleden van De Sterkste Schakel Verkiezing. Ze reageren genuanceerd.

Door Roza van der Veer

‘Creatief ben je ook in goede tijden’
“Ik ben gepensioneerd dus ik heb niet de zorgen meer van het bedrijf. Ik kijk wat meer op een afstand naar bedrijven die nu allemaal te maken hebben met de coronamaatregelen. Allemaal zeg ik want bouwcentra bijvoorbeeld konden vorig jaar  meer verkopen dan ze konden inkopen. Zo heeft iedereen weer eigen problemen.

Komt door de corona de creatieve ondernemer bovendrijven? Nee hoor, de creatieve ondernemer komt ook in goede tijden met plannen. Zo’n topper heeft voor de ellende uitbreekt al nieuwe stappen genomen. Denk aan die jonge gasten van in de twintig die met compleet nieuwe producten of diensten komen. 

De eersten die maaltijden gingen thuis-bezorgen of een deuropener maakten waarbij je je handen niet nodig hebt. Ik denk dat veel ondernemers de afgelopen jaren wat hebben zitten dutten maar nu is de boel weer opgeschud. Veel bedrijven hebben noodmaatregelen genomen om de zaak in de lucht te houden maar dat is vaak niet heel creatief. Denk aan restaurants die de maaltijd niet meer op tafel zetten maar verkopen via een luik. 

Winkels die hun waren niet binnen maar een paar meter verderop in de buitenlucht verkopen. Dat is gewoon je verkooppunt verplaatsen.Voor mij zijn ondernemers die in coronatijden iets beginnen buiten hun eigen branche of een compleet andere koers inslaan, pas creatief. Voorbeelden? Ik ken een ondernemer uit de evenementenbouw die voor zijn medewerkers alternatieve werkplekken heeft gezocht en zelf op een vrachtwagen zit. Of wat denk je van de kroegbaas die een ledikant in het café heeft gezet en met zijn partner ’s morgens ontbijt serveert. Of de reder die de partyboot ombouwt tot vakantiewoning waar een gezin met vijf mensen een weekeinde kan doorbrengen. Dat zijn fantastische ideeën. Dus ze zijn er wel, creatieve ondernemers door corona. Maar bij de meeste ondernemers, die pas met creatieve ideeën komen als de nood hoog is, spreek ik gewoon van gemiste kansen.’’

‘Sterker na de coronacrisis’
“Door corona komen de creatieve ondernemers bovendrijven? Ja, dat denk ik wel. Als ik even naar ons eigen bedrijf kijk dan zijn wij druk bezig met allemaal nieuwe plannen. Tijdens de eerste lockdown hebben we supermarkten benaderd om ijs te verkopen. Dat begon in Bodegraven en omliggende dorpen maar inmiddels wordt ons verse ijs landelijk verspreid via Pickwick. De decembermaand was erg goed en zelfs vandaag, terwijl het buiten vriest, heb ik nog vierhonderd doosjes ijs weggebracht.

Met het Kookstation zijn we online gegaan. We hebben een studiootje ingericht zodat iedereen via zoom letterlijk in de pan kan kijken. We brengen een doos gekoelde ingrediënten thuis met recepten én leuke cadeautjes. Vervolgens wordt er gezamenlijk gekookt, terwijl ik meekijk, en gegeten. Sommige bedrijven organiseren zo een gezellige zoommeeting voor hun personeel. Daarnaast brengen we vanuit het restaurant maaltijden thuis maar wél leuk verpakt met een kaarsje, servetje, pepermuntje en mooi opgemaakte borden. Geen patat in een zak dus maar een beleving. 

Voor ons is de omzet welkom en het personeel blijft gemotiveerd want we doen leuke dingen in plaats van alleen maar poetsen. We brengen iets positiefs en dat waarderen mensen. Wellicht komen ze straks terug als ze na de lockdown moeten kiezen waar ze gaan eten. 

Ik zie ook andere collega’s bezig met nieuwe ideeën in plaats van bij de pakken neer te zitten, dicht te blijven en in te teren op vermogen. Als jurylid van de Sterkste Schakel ga ik kijken hoe ze de coronacrisis doorkomen. Zelf ben ik best druk maar wellicht huizen in allerlei panden op industrieterreinen creatieve ondernemers met mooie ideeën. Want als je nu creatief bent, kom je straks misschien wel sterker uit de coronacrisis.’’

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *