Na dertig jaar neemt adjunct-directeur Huibert Kralt afscheid van bouwbedrijf De Raad. Hij vervolgt zijn loopbaan als zelfstandig vastgoedondernemer. Zijn plaats is op 1 juli ingenomen door Wim den Breejen (32), afkomstig van de Zweedse beursgenoteerde woningbelegger Heimstaden. Een dubbelinterview.
Huibert, hoe kijk je terug op dertig jaar De Raad?
Huibert Kralt: “Het was heel leerzaam en ik heb genoten, vooral van de diversiteit aan activiteiten en de groei die ik heb doorgemaakt. Direct na mijn studie met stages bij architectenbureau Piet Onderwater en KBM en mijn militaire dienst ben ik hier begonnen als assistent-calculator. De eerste vijf jaar mocht ik vrij zwemmen van eigenaar Paul Brandjes. Ik deed van alles en pakte de kansen die voorbij kwamen. Ik groeide mee met het bedrijf. Toen ik kwam hadden we drie mensen voor het ontwikkelen en beheren van vastgoed, nu 45 en we beheren 500.000 m2 vastgoed.”
Waar ben je het meest trots op?
Huibert: “Dat is toch wel wooncomplex De Bloem in Rijnsburg, op de plek waar de Rijnsburgse bloemenveiling stond. Mijn overgrootvader was daar voorzitter van 1920 tot 1960. Hij heeft de eerste steen gelegd voor de veiling die ik mocht slopen om er honderden woningen te kunnen bouwen. Een groot deel van mijn carrière ben ik met dit project bezig geweest.
Daarnaast heb ik nog zo’n tachtig andere projecten gedaan. Een tweede mooi project was de bouw van Crown Business Center Haarlem in 2000, de vierde in een rij van acht. Met 14.000 m2 is het ons grootste en succesvolste businesscenter. In 1998 hebben we dit concept van flexibele huisvesting voor bedrijven neergezet inclusief allerlei diensten en faciliteiten erom heen, variërend van restaurants tot kinderdagverblijven. Ik ben er trots op dat ik aan de wieg heb gestaan van dit concept.”
En nu dus een nieuwe uitdaging…
Huibert: “Er liggen bij De Raad nog genoeg projecten met honderden woningen te wachten, onder andere in Zoetermeer, Nieuw-Vennep en Aalsmeer. Maar het idee dat ik ook de komende tien tot vijftien jaar vanachter mijn bureau bezig zou zijn met deze langlopende projecten, begon een beetje tegen te staan. Dat is begonnen toen ik verhuisde naar de voormalige Petrakerk in Rijnsburg, die we ver- bouwd hebben tot een bed-and-breakfast; lekker alles zelf doen en in de praktijk aan de gang.”
Lachend: “Ik ben daardoor wel 10 kilo afgevallen, maar dit is een uitdaging. Daarom ga ik vanaf 1 augustus verder als zelfstandig vastgoedondernemer onder de naam Triplets Vastgoed, het Engelse woord voor drieling. Die naam heb ik gekozen omdat ik een drieling heb. Men kan me benaderen voor vastgoedadvies of het aansturen van vastgoedprojecten. Ik begin weer alleen en zal in het begin het dagelijkse ritme wel missen, maar het is de bedoeling dat er op termijn meer mensen bij komen. Mijn twee zonen volgen een vastgoedopleiding, dus wie weet.”
De laatste maand doe je het werk samen met Wim. Hoe ziet de overdracht er in de praktijk uit?
Huibert: “We doen samen de functionerings- en beoordelingsgesprekken met de 45 medewerkers die onder mij vallen. Dat is voor Wim een mooie manier om kennis te maken. Verder bezochten we samen de panden die we in portefeuille hebben.”Wim: “Op deze manier heb ik iedereen gesproken. Een heel plezierige manier van introductie.”
Wim, hoe ben je bij De Raad terechtgekomen?
Wim: “Ik zag de vacature op LinkedIn. Eigenlijk wilde ik niet weg, maar ik ben er toch over gaan nadenken, waardoor ik ging twijfelen. Na één gesprek was het meteen duidelijk. De Raad is een mooi bedrijf met veel historie (94 jaar) en een uitdagende portefeuille met een diversiteit aan activiteiten onder één dak: ontwikkelen, beheren en een makelaardij met woningen, kantoren, winkels, bedrijfsverzamelgebouwen, opslagboxen en een hotel; niet de eerste de beste dus. In vorige functies hield ik me vooral bezig met woningbouw. Dit is dus een verbreding van mijn werk. Ook de mentaliteit spreekt me aan: een regionaal bedrijf waar het principe geldt van ons kent ons. Dat is anders dan de cultuur van een internationale beursgenoteerde onderneming waar ik hiervoor zat. Als inwoner van Lisse past dat wel bij me. Lekker is ook dat het dichter bij huis is.”
Welke uitdagingen zie je bij De Raad?
Wim: “Er liggen uitdagingen op het gebied van efficiency en digitalisering. Er wordt nu veel op papier gedaan, onder andere de facturering en het geven van opdrachten. Ik heb ervaring met vastgoedsystemen en het structureren van beheersprocessen. De laatste jaren is er enorm veel gebeurd op dit gebied. Dat neem ik mee. Wat ik verder heb geleerd bij mijn vorige werkgever is dat het belangrijk is om een stip op de horizon te hebben. Dat zorgt ervoor dat we een gezamenlijk doel voor ogen hebben waar we met elkaar naartoe werken. Dat geeft duidelijkheid en is een belangrijke basis.”