Wij willen dat solliciteren net zo makkelijk en leuk wordt als het bestellen van een pizzaatje

Het jongerenplatform SnelaandeSlag.info is nog geen twee jaar in onze regio actief, maar bij het team in Rijnsburg heerst nu al een sfeer van blijdschap en trots. Veel mooie regionale werkgevers hebben zich inmiddels bij het platform aangesloten en als we de verwachtingen mogen geloven zal dit de komende periode alleen nog maar groeien. Dit betekent nog meer keus aan banen voor de over het algemeen jonge bezoekers van de website, die natuurlijk allemaal op zoek zijn naar hun droombaan!

Geen leven zonder internet

Harry de Reus, initiator van het jongerenplatform: “Wij richten ons met snelaandeslag.info voornamelijk op Generatie Z jongeren die geboren zijn tussen 1995 en 2010. Wat deze generatie zo totaal anders maakt dan hun voorgangers, is dat ze zich geen leven zonder internet kan voorstellen. Voor deze digital natives is het internet er 

altijd geweest. Deze jongeren betreden de komende jaren in grote getale de arbeidsmarkt. Het is de generatie van de toekomst. Voor werkgevers is het heel belangrijk inzicht te hebben in de wensen en behoeftes van deze jongeren en hoe zij hen kunnen bereiken en aantrekken. Generatie Z kan namelijk een belangrijke oplossing zijn voor het groeiende personeelstekort waar veel bedrijven, ook in onze regio mee te maken hebben.”

Jongeren houden van transparantie 

Harry de Reus: “Het is een eigentijds internetplatform met alleen maar vacatures van werkgevers uit de directe omgeving. Waar je op andere vacaturesites vaak doorgelinkt wordt naar allemaal uitzendorganisaties, kun je op onze site direct informatie verkrijgen over het bedrijf, waar je eventueel zou willen gaan werken. Het is dus allemaal heel transparant en daar houden de jongeren van. Zo klikken ze op een interessante vacature en kunnen ze  direct zien bij welk bedrijf deze open staat en zien ze ook nog een filmpje van een jonge medewerker voorbijkomen, die vertelt hoe leuk het is om bij hen te werken. De jonge bezoekers krijgen zo relevante informatie over de sfeer en de cultuur van het bedrijf. Op deze manier kunnen jongeren zich veel beter en relaxter oriënteren en als ze hun droombaan gevonden hebben, ook nog eens direct solliciteren via het invullen van een simpel formuliertje. Wij willen dat solliciteren net zo makkelijk en leuk wordt als het bestellen van een pizza’tje.”

Beleving is wat jongeren willen

Harry de Reus: “Ik kan me heel erg boos maken over werkgevers die alleen maar negatief praten over jonge mensen en alles alleen maar zien vanuit hun eigen perspectief. Kijk ook eens naar je eigen organisatie! Hoe leuk ben je als werkgever? En hoe breng je dat over naar je toekomstige medewerker? Hier gaat het vaak al fout.  Laatst reed ik langs een autobedrijf, waar aan de kant van de weg een groot versleten spandoek hing met de tekst “Help, we hebben mensen nodig!!” Met twee uitroeptekens, dus de nood was erg hoog haha. Later keek ik even op hun website op zoek naar werkgeversinformatie. Zij hebben immers mensen nodig, dus dan zullen ze ook wel iets te bieden hebben, dacht ik. Helaas stonden er alleen occasions op en geen enkele informatie die een toekomstige werknemer zou kunnen prikkelen om even contact met het bedrijf op te nemen. Een gemiste kans. Er zullen immers ongetwijfeld jongens en meisjes op hun scooter voorbij gereden zijn, het spandoek hebben gezien en thuis op hun mobiel even gegoogeld hebben. Maar ja, als je daar dan helemaal geen informatie hebt staan, dan kun je ook niet verwachten dat je kandidaten krijgt”.  

Misvattingen: concentratie en aandacht

“De 8 seconden die generatie Z nodig heeft om te bepalen of informatie relevant is, wordt vaak opgevat als ‘gebrek aan concentratie’. Je kunt deze 8 seconden ook zien als een filter: verder lezen, kijken of luisteren doet generatie Z alleen als ze na 8 seconden denkt dat deze informatie ‘iets voor hen’ is. Zorg dus als (HR) manager dat je generatie Z direct weet te boeien! Dat begint bij je te verdiepen in hun digitale communicatiemiddelen en stijlen. Dat is ook de reden dat Snel aan de Slag! voornamelijk op Instagram wordt gepromoot,” aldus de Reus. “Daar zitten ze en daar kunnen we ze ook bereiken.”

Het is de toon die de muziek maakt

Het platform Snelaandeslag.info wil dus duidelijk een brug slaan tussen de jonge werkzoekenden en de werkgevers. Dit doen ze onder meer door bedrijven een podium te bieden aan de hand van bedrijfspresentaties op de website. Alle content (teksten, video’s, fotografie) wordt door het team van Snel aan de Slag! in samenspraak met afdeling personeelszaken vervaardigd. De Reus: “We vinden het erg belangrijk dat we de juiste toon vinden om het bedrijf naar buiten te brengen. Jongeren zijn zeer kritisch als het gaat om de uitstraling en taalgebruik van websites. Tijdens het productieproces krijgt het bedrijf daarom bezoek van een professionele tekstschrijver. Ook voor de fotografie en de vlogs van de medewerkers wordt het bedrijf bezocht door een professional van het team van Snel aan de Slag!.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *