Voorbij Funderingstechniek is trots op werkzaamheden voor de RijnlandRoute

Projectleider Erik Sandifort van Voorbij Funderingstechniek uit Amsterdam over de RijnlandRoute:

Wat heeft Voorbij Funderingstechniek gedaan aan de RijnlandRoute?
“Voorbij Funderingstechniek verzorgt, samen met Dimco, al het funderingswerk op de Rijnlandroute. Wij houden ons bezig met de fundering onder meer van de verdiepte toe- en afritten. Door het hoge grondwater, wil zo’n tunnelbak gaan drijven. Wat wij doen, is het slaan van 5.500 VAP (Voton ankerpalen) die de bak vastzetten. Wij trillen een holle lans in de grond, daar gaat de stang met grout in waarna we de lans weer trillend uit de grond trekken. Op deze wijze kunnen we palen tot ongeveer – 52,5 NAP in de grond krijgen, de productie hiervan is zo’n 12 tot 16 palen per dag. Om er zeker van te zijn dat de gewenste kwaliteit wordt behaald, worden de palen tevens getest. ’’

Doen jullie nog meer?
“We werken ook met zogeheten VSP-palen (Verdringende Schroefpalen), 1.500 schroefpalen die in de grond worden gevormd. We boren een buis de grond in met een verloren punt, aansluitend voorzien we deze buis van wapening en beton en trekken we deze weer terug. Dit zijn zogeheten dragende palen die bij het laatste deel van de in- en uitritten verzakkingen moeten voorkomen. Omdat deze techniek minder geluidsoverlast veroorzaakt zetten we deze vooral in aan de kant van de A44, in verband met de naastgelegen woonwijk. Aan de kant van de A4 wordt wel geheid. Daar gaan nog eens bijna 3.000 prefab palen de grond in onder meer voor de fly-overs. Hiervoor maken we de ondersteuningsconstructie in onze lashallen, we zorgen voor stempelramen bij de damwanden, boren ankers en leggen tijdelijke bruggen aan.’’

Is dit een bijzondere klus voor jullie?
“De grootte en de complexiteit van de aanleg van de RijnlandRoute zijn bijzonder. Zoveel palen tegelijk over zo’n lang traject. We zijn trots dat wij die klus mogen klaren.’’

Wat voor bedrijf is Voorbij Funderingstechniek?
“Van oorsprong is Voorbij Funderingstechniek een familiebedrijf met haar oorsprong in Wilnis, dat tegenwoordig onderdeel uitmaakt van TBI. Voorbij Funderingstechniek is gevestigd in Amsterdam en heeft ook een regiokantoor in Nederweert. Wij beschikken over  een eigen palenfabriek, genaamd Voton, een technische dienst en een lashal. We zijn gespecialiseerd in het werken met zwaar materieel en bieden een veelzijdig pakket aan technieken. Daarmee zijn we toonaangevend als het gaat om het leveren van draagvermogen voor de infrabouw, waterbouw, utiliteitsbouw en industriebouw. Wij streven ernaar om in vroeg stadium met de klant mee te denken, om zo het ontwerp te kunnen optimaliseren. Naast de Rijnlandroute werken we momenteel aan verscheidene projecten, zoals Theemswegtracé, de nieuwe sluis in Eefde en HES Hartel Tank Terminal. Een nieuw project dat voor ons op de planning staat voor 2020 is ‘De Groene Boog’ bij de nieuwe A16 bij Rotterdam.”

www.voorbijfunderingstechniek.nl

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *