Directeur Mark Rurup van Geonius over de RijnlandRoute:
Wat heeft Geonius gedaan aan de RijnlandRoute?
“Wij zijn verantwoordelijk voor het ontwerp van de discipline Grond-, Weg en Waterbouw, een van de pijlers van een project als de RijnlandRoute. Wij ontwerpen de vorm van de weg binnen de kaders van het op hoofdlijnen vastgelegde tracé. Een weg lijkt misschien een paar rechte stukken asfalt met wat bochten maar zo simpel is het niet. Als je met een bepaalde snelheid over een weg wilt rijden, heb je tijd nodig om je stuur te draaien. Wij houden rekening met deze zogeheten overgangsbogen zodat de weg veilig te berijden is. Wij zorgen ook dat de weg in het landschap past, dat er voldoende ruimte is voor lichtmasten en riolering, kijken naar het talud en de bermen en hoe je vanuit de tunnel naar de fly-over rijdt. Kortom, de weg moet comfortabel zijn maar ook maakbaar voor de bouwers.’’
Werk achter de computer dus?
“Grotendeels wel maar op de hoogtijdagen waren we met een team van 20 tot 25 mensen aanwezig. Er gaat ook veel tijd zitten in de afstemming met andere disciplines en met de omgeving. Dat is nu minder maar er zijn nog steeds zo’n 15 mensen in Leiden. Soms blijkt op de bouwplaats dat het ontwerp moet worden bijgewerkt. Daarvoor blijven tijdens de bouw nog 3 mensen actief. Wij hebben overigens ook de complete BIM-omgeving samengesteld, een 3D-model waar informatie van alle onderdelen van de RijnlandRoute bij elkaar komt en op elkaar aansluit. De weg vormt de verbindende factor met onderdelen zoals de tunnel, de fly-overs en de verdiepte ligging.’’
Was dit een bijzondere klus voor Geonius?
“Het is voor ons een grotere klus dan de 2e Coentunnel om een voorbeeld te noemen. Het is vooral een complexe klus. Dat komt door de slappe ondergrond in het westen van Nederland maar ook doordat het verkeer op de snelwegen A4 en A44 zo weinig mogelijk hinder mag ondervinden.’’
Wat voor bedrijf is Geonius?
“Wij zijn een ingenieursbureau met 230 mensen in dienst. Wij zijn ontstaan uit de wereld van landmeters en maatvoering en hebben veel uitvoerende buitendiensten op het gebied van geotechniek, milieu en geodesie. Wij staan dicht bij de aannemers en zijn dus een beetje atypisch ingenieursbureau.’’