Directeur Erik de Bruin van Brem Funderingsexpertise uit Reeuwijk over de RijnlandRoute:
Wat doet Brem Funderingstechniek aan de RijnlandRoute?
“Wij testen de ankerpalen die onder de toe- en uitritten naar de tunnelbak zijn aangebracht. Zo’n drie procent van de ankerpalen wordt door ons getest. Deze ankerpalen worden op trek belast en moeten worden aangebracht om te voorkomen dat deze bakken op gaan drijven.’’
Hoe doe je dat?
“Een jaar geleden hebben we buiten de bouwput ankerpalen, een soort omgekeerde lolly’s, getest tot aan hun bezwijkpunt toe. Daar ga je dus aan trekken tot het moment dat de paal te ver omhoog komt. Zo bepaal je hoe lang een paal en het groutlichaam om de paal moet worden om de gevraagde trekkrachten in de constructie te kunnen leveren. Te lange palen drijven de prijs op, te korte palen hebben te weinig trekkracht. Vervolgens voeren we in een later stadium controletesten uit op de palen die in de constructie gebruikt worden. Dit soort testen worden dus niet uitgevoerd door de partij die de ankerpalen maakt want anders zou het de slager zijn die zijn eigen vlees keurt”.
Is dit een bijzondere klus voor Brem Funderingsexpertise?
“Qua type werk niet, qua omvang wel. Wij zijn, denk ik, voor dit project uitgekozen omdat wij twee complete testcontainers hebben waardoor het testen sneller verloopt.’’